Heidi Greni (Sp): I behandlingen av statsbudsjettet for 2014 ble det gjort vedtak om økt egenfinansiering av kommunale utgifter til barnevernstiltak for enslige, mindreårige asylsøkere og flyktninger. Vedtaket får tilbakevirkende kraft siden støtten gis etterskuddsvis.
Vil statsråden bidra til at kommuner som har fått redusert sine refusjonskrav for 2012 og 2013 på grunn av innføring av økt egenandelskrav i statsbudsjettet for 2014, får kompensert sitt inntektsbortfall gjennom skjønnsmidler?
Begrunnelse
Regjeringen fikk Stortingets tilslutning til at refusjonen av kommunale utgifter til barnevernstiltak for enslige, mindreårige asylsøkere og flyktninger ble kuttet med 240 millioner kroner ved at refusjonssatsen for kostnader utover egenandel ble redusert fra 100 prosent til 80 prosent. I P rop. 1 S Tillegg 1 framgår det at den reduserte refusjonen også vil gjelde eventuelle krav fra foregående år som behandles i 2014.
Endringene i refusjonssatsene for 2014 vil kunne få vesentlige konsekvenser for kommunenes forutsetninger til å ta i mot enslige, mindreårige flyktninger som trenger tett oppfølging fra barnevernet. Dette vil utlendingsmyndighetene, Bufetat og kommunene måtte ta konsekvensene av for inneværende år. For årene 2012 og 2013 er imidlertid tiltakene gjennomført og kostnadene påløpt. Flere kommuner opplever nå at de får et nedtrekk i refusjonen for foregående år som følge av at budsjettvedtaket for 2014 har tilbakevirkende kraft. Dette skaper uforutsette og til dels store underskudd i kommunenes regnskap for disse årene.
Salangen kommune har i brev til Kommunal- og moderniseringsdepartementet av 21. januar 2013 redegjort for konsekvensene av endringene i refusjonsordningen for enslige, mindreårige asylsøkere og flyktninger for sin del. Bufetat har i henhold til forutsetningene i statsbudsjettet, redusert kommunens refusjonskrav. Til sammen vil tapte inntekter for 2012 og 2013 utgjøre 5 567 000 kroner som må belastes regnskapet for 2013. For 2014 vil endrede refusjonssatser medføre inntektsreduksjoner på ca. 4 mill. kroner forutsatt gjennomføring av inngått avtale om bosetting av den aktuelle gruppen.
Innenfor rammeoverføringene til kommunene, inngår også et skjønnstilskudd som fylkesmennene fordeler videre etter retningslinjer fra departementet. Skjønnstilskuddet til kommunene for 2014 er i følge gul bok satt til 2.141 millioner kroner.
Jeg ber ut fra overstående om at statsråden tar initiativ til at kommuner som er rammet av redusert refusjon til barnevernstiltak for enslige, mindreårige asylsøkere og flyktninger i 2012 og 2013, får kompensert sitt utforutsatte inntektstap gjennom skjønnsmiddelordningen. Dersom det er avtaler som ikke kan endres for 2014, bør skjønnsmidler brukes for å kompensere inntektsbortfallet også for inneværende år.