Abid Raja (V): Vil statsråden følge Finansdepartementets retningslinjer for konseptvalgutredning og ekstern kvalitetssikring, og hvordan vil statsråden sørge for at utredningene er kvalitetsmessig gode nok og at allmennheten har innsyn i prosessene?
Begrunnelse
KVU - KS1 - KS2-systemet er innført for å sikre større økonomisk forutsigbarhet i infrastrukturprosjekter. Dette har ført til gode prosesser og økonomiske løsninger.
I stadig flere prosjekter varsler regjeringen at de vil fravike den ordinære prosedyren med konseptutvalgutredning og eksterne kvalitetssikringer for prosjekter etter gitte størrelser. Tre eksempler på dette:
1. Vi er kjent med at det i Larvik og Vestfold er stor frustrasjon og usikkerhet om hvordan større infrastrukturprosjekter skal finansieres og administreres. I Larvik må riksveg, fylkesveg, stamnetthavn og jernbane bygges ut som ett samlet prosjekt for byutvikling og smarte transportløsninger for byen. Det har vært ønskelig med en konseptutvalgutredning, noe som også er krav for å kunne få bymiljøpakke eller belønningsordningsmidler. Vi er kjent med at samferdselsdepartementet i et brev av 26.02.2014 avviser ønsket om KVU for Larvik. Det er etter Venstres syn uheldig at en slik utredning avvises uten noe alternativ som sikrer en helhetlig utredning av de mange statlige, fylkeskommunale og kommunale utviklingsprosjektene i kommunen.
2. På Helgeland har vedtaket om ny flyplass på Mo i Rana skapt uroligheter da konsekvensene for øvrig flyplasstruktur i regionen ikke er utredet.
3. Ved E39-utbyggingen i Sogn og Fjordane foreligger det svært ulike data for de ulike trasévalgene og noen helhetlig kvalitetssikring er ikke ferdigstilt.