Ola Elvestuen (V): Vil samferdselsministeren ta initiativ til en gjennomgang av regelverket med sikte på endringer som kan sikre at skatteloven ikke virker begrensende på nødvendige investeringer i kommunal eller fylkeskommunal infrastruktur?
Begrunnelse
Stortinget har nylig vedtatt endringer i skatteloven som blant annet innebærer begrensninger i fradragsretten for gjeldsrenter i såkalte interessefellesskap. Bakgrunnen for endringen var blant annet å ramme internasjonale selskaper som driver skatteplanlegging gjennom plassering av konsernets gjeld i selskaper som er hjemmehørende i land med høy skattesats og store muligheter for skattemessige fradrag for gjeldsrenter, mens renteinntektene beskattes lavt hos nærstående mottaker i land med lavere skatt.
Forslaget vil imidlertid også ramme legitime, ikke skattemotiverte, låneforhold mellom kommuner og deres selskaper, der produksjonen av primære kommunale/fylkeskommunale oppgaver er organisert i aksjeselskaper eller i interkommunale selskaper.
For Oslo kommunes vedkommende vil dette blant annet gjelde for selskaper som utfører, drifter og eier/leier ut infrastruktur og vognmateriell til kollektivtrafikken i Oslo. Selskaper som ikke har profittformål for kommunen som eier. Begrensninger i fradragsretten for gjeldsrenter for slike selskaper innebærer i realiteten en beskatning av kommunens satsing å kollektivtrafikk, og vil gi kommunene dårligere incentiver for satsing på kollektivtrafikk.
Endringen kan innebære at slike selskaper heretter må hente inn kapital i eksterne kapitalmarkeder, til en høyere kostnad.