Terje Breivik (V): Hvilken strategi og hvilke kompenserende tiltak har næringsministeren planlagt for å opprettholde og helst øke transport av gods til sjøs som følge av implementeringen av EUs svolveldirektiv i europeiske farvann fra 1.1.2015?
Begrunnelse
Implementering av EUs svoveldirektiv i europeiske farvann fra 1. januar 2015, vil redusere utslippene av forurensende gasser og utslipp fra skipsfarten. Det er svært bra. Samtidig vil direktivet bidra til å gjøre bunkersoljen vesentlig dyrere. Det er anslått at bunkerskostnadene som følge av svoveldirektivet kan øke med 50-70 % fra årsskiftet 2014/2015 og doble seg i løpet av de neste 10-15 årene.
Denne kostnadsøkningen vil være en utfordring for den delen av skipsfarten som frakter varer og gods. Næringen er i dag preget av sterk konkurranse fra lastebiler og frakt langs vei og lave marginer. På tross av tydelige politiske mål om å styrke sjøtransporten går utviklingen i motsatt retning. Godstransport på vei øker, mens transport sjøveien synker. Denne utviklingen vil fortsette om det ikke vises politisk vilje til konkrete tiltak for å styrke sjøtransportens relative konkurransekraft.
Økt sjøtransport representerer en løsning på mange av Norges utfordringer på samferdselssektoren. Det er en felles politisk målsetting om at klimautslippene fra sektoren skal ned og det er helt avgjørende for å nå målene i klimaforliket. Et skip kan løfte inntil 400 trailere av veien. Ved å flytte last fra land til sjø vil en både kunne redusere antall ulykker, redusere skadelige klimautslipp, redusere køer og slitasje på veier og frigjøre kapasitet for fremtidsrettede og miljøvennlige transportformer på veinettet.
De kostnadsøkningene som vil bli belastet transportører, rederier og kunder fra 1.1.2015 som følge av svoveldirektivet er kommet for å bli. En fornyet og effektiv nærskipsfartsflåte er nødvendig dersom skipene skal tilpasse seg dagens miljøkrav og nye nødvendige og varslede krav. Målsettingen med en slik tilpasning må være å legge til rette for en miljøvennlig og energieffektiv nasjonal transportstruktur som fordeler arbeidet mellom sjø, vei og bane på en hensiktsmessig måte. Norge har naturgitte forutsetninger for å utvikle fremtidens miljøvennlige og bærekraftige transportløsninger basert på nærskipsfart. I tillegg har vi en maritim næring som har lang erfaring i å løse krevende transport- og logistikkoppdrag internasjonalt.
Skal vi lykkes med våre felles mål om å styrke sjøtransporten på bekostning av vei må myndighetene iverksette nye og kompenserende tiltak for økte kostnader knyttet til nye miljøkrav. Jeg vil tillate meg å peke på noen aktuelle: 1) Lån og garantier til nybygging av skip, 2) Midlertidig vrakpantordning for eldre skip, 3) Tilskudd fra NOx-fondet og 4) oppretting av nytt "Svovelfond" etter modell fra NOx-fondet.