Anniken Huitfeldt (A): AIM Norway SF på Kjeller er en viktig aktør for fremtidig understøttelse av våre nye F-35 kampfly.
Hva vil FD som eier gjøre for å posisjonere AIM Norway SF for å vinne oppdrag de nærmeste årene? Foretaket har i dag viktige oppdrag for vedlikehold på F-16 og Sea King. Hva vil statsråden gjøre for å sikre Luftforsvarets styrkeproduksjon og operative evne?
Begrunnelse
AIM Norway ble etablert 15. desember 2011 for å tilpasse virksomheten ved Luftforsvarets hovedverksted Kjeller (LHK) til kommende endringer av vedlikeholdskonsepter for fly og helikoptre. Dette legger til rette for å sikre et konkurransedyktig, relevant og høykompetent fagmiljø, og viktige arbeidsplasser i Akershus også på lengre sikt. Ved opprettelsen av selskapet i Innst. 60 S (2011-2012), jf. Prop. 3 S (2011-2012) sluttet Stortinget seg enstemmig til forslaget om å omdanne LHK til statsforetak for å sikre en høykompetent vedlikeholdsvirksomhet basert i Norge.
I den kritiske overgangsfasen der Forsvaret fortsatt opererer F-16 og Sea King, vil det ha betydning hvilket aktivitetsnivå det tas sikte på i Luftforsvaret knyttet til styrkeproduksjon.
Det vil for det første ha betydning for utfordringene for verkstedsvirksomheten i Luftforsvaret og flytteprosessen fra Ørland til Bodø.
Det samme gjelder oppdragsporteføljen til AIM Norway SF for å unngå permitteringer grunnet manglende oppdrag.