Guri Melby (V): Vil statsråden endre yrkestransportregelverket slik at løyvemyndigheten gis en tydelig hjemmel til å stille miljøkrav til drosjenæringen?
Begrunnelse
I Samferdselsdepartementets brev av 31.01.2014 vedrørende høringssvar til Oslo kommunes forslag til miljøkrav for drosjenæringen viser departementet til at hjemmelsgrunnlaget for miljøkravene er tvilsomt, samtidig som det understrekes at Oslo kommunes vilje til å gjennomføre miljøvennlige tiltak for å redusere miljøbelastningen fra biltrafikken er positiv.
Oslo kommune har store problemer med lokal luftkvalitet, og er avhengig av å redusere de lokale utslippene, og da særlig fra biltrafikken. Det er også viktig at kommunen bidrar til å begrense CO2-utslippene. Oslo kommune har vedtatt å redusere klimagassutslippene med 50 % i forhold til 1991-nivå innen 2030, og skal ha nullutslipp av klimagasser innen 2050.
Det er uheldig at man i 2014 er i en situasjon hvor hjemmelsgrunnlaget for å stille miljøkrav til kommunenes egen drosjenæring betviles. Kommunen forvalter yrkestransportregelverket og er samtidig ansvarlig for både miljøet og kollektivtransporten i byen. Det synes derfor naturlig at kommunen også kan stille krav til hvilke biler byens drosjenæring anvender.