André N. Skjelstad (V): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at kommunene følger kommunelovens regler for saksbehandling, spesielt i forhold til å følge bestemmelsene om å behandle sine saker og treffe sine vedtak i møter, at møtene i hovedsak skal foregå i åpenhet og at det skal foreligge sakliste og føres møtebok?
Begrunnelse
Undertegnede har flere ganger blitt kontaktet av lokalpolitikere som ikke opplever åpenhet i forbindelse med budsjettforhandlingene i sine respektive kommuner.
I denne forbindelse vises det til kommunelovens kapittel 6 og 8. Et folkevalgt organ skal ikke fungere på andre måter enn i møte, og enhver har rett til å overvære møter i alle folkevalgte organer. Det er grunn til å tro at dette ikke overholdes i mange kommuner.
Undertegnede har fått innspill på manglende åpenhet og lukkede prosesser, og har flere eksempler på at de folkevalgte reiser ut av kommunen for å holde lukkede budsjettseminar og andre møter uten at dette gjøres offentlig kjent.
Det ble presisert ved endring av lovtekst i paragraf 30.1 i 2011 at det ikke er adgang til å etablere systemer med forberedende saksbehandling i kollegiale fora som ikke er hjemlet i og opprettet i tråd med lovbestemmelsene. Det vil, etter kommuneloven, være et møte selv om det ikke foreligger en formell innkalling og sakliste eller at representanter for administrasjonen og eventuelt andre folkevalgte er til stede og deltar.
Det vises til uttalelse fra Kommunaldepartementet i sak 96/2497, gjengitt i rundskriv H-17/96, hvor rådmannen hadde innkalt formannskapet og gruppeleder i partiene som ikke var representert i formannskapet til et ”saksbehandlingsmøte” om budsjett og økonomiplan for lukkede dører. Departementet uttrykte at selv om forsamlingen formelt sett ikke utgjorde et folkevalgt organ, måtte det legges til grunn at formannskapet var samlet til møte, og at tema for møtet var sak formannskapet skulle gjøre vedtak i. Reglene for saksbehandling skal da følges.
I mange kommuner synes det å være en uheldig praksis, særlig i budsjettbehandlingen, som strider mot kommunelovens bestemmelser. Undertegnede vil eksempelvis vise til Lund kommune i Rogaland hvor man synes å ha etablert en praksis der hele formannskapet og rådmannen og hans stab, reiser på seminar og holder lukkede budsjettforhandlinger. Lund Venstre har tatt opp ulovligheten i dette i 2008, 2009, 2010, 2011 og 2012 uten at ordfører og rådmann har vært villige til å endre praksis.
Undertegnede mener det på denne bakgrunn vil være hensiktsmessig at ministeren finner egnede tiltak for å sikre at kommunelovens bestemmelser overholdes.