Abid Raja (V): Hvordan har statsråden tenkt å løse den uholdbare trafikksituasjonen som er oppstått for næringsliv og befolkning på fergestrekninga E-39 Halsa – Kanestraum i Møre og Romsdal?
Begrunnelse
Helt siden fergeanbudet på riksvegsambandet Halsa – Kanestraum ble satt i drift i januar 2012, har man opplevd en tidvis prekær trafikksituasjon mht. kapasitet og materiell på denne fergestrekninga. Situasjonen skyldes i hovedsak tre faktorer: Sterk trafikkvekst, hyppige driftsavbrudd og lavt dimensjonert reservemateriell.
I årene etter at anbudet ble kunngjort i 2009, har strekninga hatt langt sterkere trafikkvekst enn det som var lagt til grunn i anbudskonkurransen. Dette har forsterket seg ytterligere de siste årene etter anbudsoppstart i 2012. Statens vegvesen ser derfor dagens kapasitet som alt for liten.
Ser vi konkret på trafikktallene for fjoråret og hittil inneværende år, så ble forutsetningene i NTP om maks. gjenstående i snitt på 2 % ettertrykkelig brutt. Gjennomsnittlig gjenstående på Halsa – Kanestraum i 2013 var 2,6 %. Situasjonen er spesielt prekær i sommerhalvåret. I juni 2013 så man en trafikkvekst på hele 18 %, og gjenståendeprosent på 6,7 % i samme måned. For hele fjoråret var trafikkøkninga på hele 12,9 %.
Statistikken for trafikken hittil i 2014 viser at situasjonen bare forsterker seg, med en formidabel økning på 16,8 % de tre første månedene – og det før vanlig trafikkmessig høysesong er begynt. Andel tungtrafikk øker også, noe som bekrefter sambandets økende betydning for nytte/næringstransport på Nord-Vestlandet.
På bakgrunn av denne prekære fergesituasjonen på dette sambandet over tid, og som Regjering og Storting gjentatte ganger er gjort kjent med, må det virke uforståelig og uholdbart for regionens næringsliv og befolkning at ikke en tredje ferge settes inn umiddelbart i sommerhalvåret. Fergerederiet melder at en i motsatt fall må regne med at 12000 biler blir stående igjen på kaia i løpet av de tre neste hektiske sommermånedene. Da kan vi trygt si at en navigerer mot kaos og mye frustrasjon i sommervarmen.