Kjell Ingolf Ropstad (KrF): I Norge er det butikkene selv som setter en veiledende aldersgrense på dataspill. Det medfører at de kan selv velge hvem de vil selge til, og at det ikke er lovstridig å selge 18-års spill til mindreårige. I 2012 innførte Storbritannia såkalte PEGI-aldersgrenser på dataspill.
Vil statsråden innføre aldersgrenser og innholdsmerking av dataspill i likhet med Storbritannia, for å sike at barns tilgang til ekstremt voldelige spill reduseres?
Begrunnelse
Dataspill som selges i Norge er merket etter PEGIs system. Det er et system som skal sikre at underholdningsinnhold, for eksempel filmer, videoer, Dvd-er og dataspill, er tydelig merket etter alder i henhold til innholdet de inneholder. Selv om spillene er merket med aldersgrenser, foreligger det ingen lovpålagte aldersgrenser for kjøp og bruk av dataspill. Det medfører at butikkene selv kan velge om de vil selge spill som er beregnet på voksne på grunn av dets voldelige innhold til barn.
I Trygg-bruk undersøkelsen, ”Barn og digitale medier 2014”, svarte ni av ti barn mellom 9-16 år at de spiller dataspill på fritiden. Fire av ti barn og unge i alderen 9-16 år uttaler at de har spilt dataspill med 18 års aldersgrense, noe som er en økning fra undersøkelsen i 2010 hvor 30 pst. i samme aldersgruppe sa at de hadde spilt spill med 18 års aldersgrense. To av ti barn i alderen 9-11 år har spilt et dataspill med aldersgrense 18 år. Det fremgår også av undersøkelsen at det er flere gutter enn jenter som har spilt spill med høy aldersgrense.
Manglende lovpålagte aldersgrenser medfører at det er få foreldre som har kjennskap til alders- og innholdsmessig merking av dataspill.
Det fremgår av en måling utført av Medietilsynet i desember 2011. 70 pst. av de spurte med barn mellom 5 og 18 år svarte at de ikke kjenner til PEGI-merkingen. De er viktig å sikre en god og trygg oppvekst for alle barn. Det vil derfor være hensiktsmessig å innføre aldersgrenser og innholdsmessig merking av dataspill for å kunne redusere tilgangen på voldelige dataspill for barn.