Olaug Vervik Bollestad (KrF): Mener statsråden at ordningen pasientreiser fungerer slik det var tenkt, og at det er en effektiv måte å håndtere pasienters behov for transport på?
Begrunnelse
Pasientreiser og ny ordning fra 05.05.2014 i Helse Stavanger skaper store utfordringer for distriktskommunene, og aller mest innbyggerne der. Etter at ordningen trådde i kraft har det vært mange avvik. Legekontor, hjemmesykepleie og sykehjemsansatte bruker mye tid på å bestille taxi for sine pasienter i det daglige arbeide, og når de har bestilt må de hele tiden forsikre seg om at pasienten får transporten de trenger. Dette gjelder både reiser til lokal lege eller til sykehus. Ved flere anledninger blir de ansatte ringt opp igjen fra pasientreiser som sier at de ikke kan ta transporten likevel, noe som medfører at legetimer må endres, pasienter ringes og deretter ny bestilling via lokal taxi om de ikke er ute på annet oppdrag. Det kan også vises til pasienter som ikke når sine oppsatte timer på sykehus tidsnok, timer som det er lang ventetid gjerne opp til et år for å få. Det kan ikke være rett at foretak kan ringe bestiller opp igjen etter at reiser er godkjent og si at de ikke kan stå for reisen likevel, og de lokale helsearbeiderne skal bruke tid på å finne andre løsninger. Ved noen anledninger har kommunenene, som kanskje bare har en ambulanse, sett seg nødt til å bruke ambulanse for å frakte pasienter. Dette svekker beredskapen, når en vet at det er lange avstander mange steder, kanskje bare en ambulanse i kommunen og som trenger gjerne 5 timer om de skal frem og tilbake til sykehuset. Dersom pasientreiser ikke kan ta oppdraget, lokal taxi er opptatt og pasienten blir satt i en annen ledig taxi må pasienten legge ut kostnaden selv og få det refundert fra Helfo.
En tur/retur for en reise i distriktet kan fort komme opp i flere tusen kroner, og alle pasienter har ikke muligheter for å legge ut dette.