Trine Skei Grande (V): Hva tenker statsråden om at det foreslåtte forbudet mot tigging vil kunne anses å være i strid med ytringsfriheten i grunnlovens § 100 og EMK artikkel 10, samt diskrimineringsforbudet i EMK artikkel 14?
Begrunnelse
Ytringsfriheten er hjemlet i grunnlovens § 100, og i Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) artikkel 10.
Østerrikes forfatningsdomstol kom i 2012 til at et totalforbud mot tigging på offentlig sted var i strid med artikkel 10 i EMK, den europeiske konvensjonen om menneskerettigheter, som beskytter retten til å ytre seg offentlig om sin egen sosiale situasjon. Domstolen uttalte at lover som innskrenker friheten til ytringer i utgangspunktet er forbudt - med mindre de er absolutt nødvendig og dersom de kommer i konflikt med andres ukrenkelige rettigheter i et demokratisk samfunn.
Det er grunn til å anta at forbudet som er foreslått i Norge vil vurderes på samme måte, og at et slikt forbud vil være i strid med både artikkel 10 i EMK og grunnlovens § 100.
Forbudet som er foreslått, er rettet mot de såkalte «organiserte formene for tigging» og mot tigging som kan være knyttet til «menneskehandel og annen kriminalitet». Dersom en med dette har til hensikt å ramme enkelte folkegrupper vil forbudet være i strid med diskrimineringsforbudet i EMK artikkel 14.
Professor Mads Andenæs ved juridisk fakultet på Universitetet i Oslo har menneskerettigheter som sitt spesialområde.
Han uttaler følgende til VG 16.juni i år: - Dersom forbudet peker i en spesiell retning, mot én enkelt folkegruppe, er det fare for at tiggerforbudet kan bryte mot forbudet mot diskriminering.