Abid Raja (V): Hvilke strekninger vil statsråden gå videre med å utrede i forbindelse med ny Nasjonal Transportplan for å øke fremføringen av gods fra Göteborg/ Europa til Norge?
Begrunnelse
Transportøkonomisk institutt og Cicero har sammen ledet forskningsprosjektet "Tempo" som har sett på "vegen mot klimavennlig transport". De peker på økt godsmengde fra Europa til Norge (via Göteborg) som ett av hovedtiltakene.
I dag går det som regel bare ett godstog i døgnet på Østfoldbanen. Det er et enstemmig politisk Norge som vil øke godsmengden på jernbane fra Europa via Østfoldbanen. I den forbindelse har det vært fremmet mange ulike forslag til tiltak. Blant disse er:
- Utbedringstiltak på østre linje for å ha et alternativt spor for gods mot Oslo.
- Egne høyhastighetstrasseer (Vevelstadlinken, direkte bane Råde - Sarpsborg)
- Opprustning av jernbanen Halden - Kornsjø
- Egen godstrase Sarpsborg - Skee (Tempo-rapportens anbefaling)
- Egen linje for gods fra Østfoldbanen til Alnabru (Bryndiagonalen, egen jernbanestrekning mer direkte Ski - Alnabru).
I forbindelse med Follobanen er det hva jeg er kjent med ikke satt av midler til utgraving for å forberede bygging av Bryndiagonalen.
Derfor er det spesielt viktig å få avklart hvilke linjer fra Østfoldbanen til Alnabruterminalen som skal utredes frem mot NTP.