Ingvild Kjerkol (A): Statsråden er godt kjent med den preventive virkningen av automatisk trafikkontroll (ATK).
Hvordan ser statsråden på de målinger som Statens vegvesen har foretatt i den nyåpnede Strindheimtunnelen i sommer, og vil regjeringen, som et preventivt trafikksikkerhetstiltak, også innføre ATK på nye veganlegg hvor det ennå ikke har skjedd ulykker?
Begrunnelse
Adressa skriver den 13. august at den nye Strindheimtunnelen er blitt et sted for villmannskjøring. I løpet av 17 dager mellom 13. til 31. juli ble det registrert 122 tilfeller av hastigheter over 150 km/t. Det har heldigvis ikke skjedd noen ulykke ennå.
Til sammenligning er det bare to tilfeller av fartsmålinger over 150 km/t hittil i år i de fire tunnelene med automatisk trafikkontroll (ATK) i Sør-Trøndelag. ATK skal i utgangspunktet brukes på ulykkesbelastede punkter. Ved nye veganlegg, hvor fartsovertredelser måles i dette omfang, bør ATK også brukes preventivt.