Kirsti Bergstø (SV): Mennesker med funksjonsnedsettelser og bistandsbehov har også rett til et aktivt fritidsliv. Likevel hører en stadig om mennesker som ikke får muligheten til et aktivt fritidsliv, enten på grunn av manglende kommunal tilrettelegging eller på grunn av kommunale regler som forhindrer et aktivt fritidsliv.
Hvordan vil statsråden sikre at også mennesker med bistandsbehov skal sikres rett til et aktivt fritidsliv?
Begrunnelse
Retten til et aktivt fritidsliv er fastslått i helse- og omsorgslovens formål og er presisert gjennom rundskriv I-5/2007 - "Aktiv omsorg - sentral del av et helhetlig omsorgstilbud" og gjennom I-6/2009 - "Rett til egen tros- og livsynsutøvelse". Siste gang retten ble presisert, var i prop. 86 L (2013-2014) "Endringer i pasient- og brukerrettighetsloven (rett til brukerstyrt personlig assistanse)", hvor det ble påpekt at assistenten kunne delta på reise over kommunegrensene (se side 18).
Norge har også forpliktelser på feltet via FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. Imidlertid synes den kommunale virkeligheten ofte ikke å være i samsvar med lovverkets formål. Ålesund kommune behandlet nylig sin praksis på feltet og det fremkom for eksempel at personer med utviklingshemming fikk ansatte som følgepersoner på særskilte aktivitetsturer til Jølster og Molde. Ut over dette, betraktet kommunen bistand til fritidsaktivitet som et privat anliggende. Lignende forhold er blitt omtalt flere andre steder. En kan spørre seg om lovverket blir tatt på tilstrekkelig alvor så lenge det ikke synes å være en realitet i kommunal praksis.