Iselin Nybø (V): Hvor mange som underviser i skolen i dag vil ikke oppnå kravet om høgskoleutdanning, pedagogisk kompetanse og minst 30 studiepoeng i matematikk, engelsk og norsk på barnetrinnet, minst 60 studiepoeng i de samme fagene på ungdomstrinnet og minst 30 studiepoeng i øvrige fag (med unntak av valgfag og utdanningsvalg) på ungdomstrinnet?
Begrunnelse
I regjeringens strategi "Lærerløftet. På lag for kunnskapsskolen" anslår regjeringen at 38 000 lærere ikke tilfredsstiller de foreslåtte kompetansekravene i norsk, engelsk og matematikk. Dette er basert på "Kompetanseprofil i grunnskolen" (Lagerstrøm, Moafi & Revold 2014), som kun tar for seg lærere med fullført pedagogisk utdanning og med minst 50 prosent stillingsandel. Det betyr at en relativt stor andel lærere ikke er med i utvalget. Kravet om 30 studiepoeng i de fleste øvrige fag ser heller ikke ut til å være hensyntatt i dette tallet. I Dokument 15:437 (2013–2014) anslår kunnskapsministeren at det i 2012 var 4 334 lærere i grunnskolen med universitets- eller høgskoleutdanning uten godkjent pedagogisk utdanning og 5 042 lærere med videregående utdanning eller lavere.