Trond Giske (A): I pressemelding 26/9-14 skriver departementet: «Dagens krav er karakteren 3 i matematikk og norsk, og minst 35 skolepoeng. Det nye kravet blir karakteren 4 i matematikk. Øvrige opptakskrav blir som før. Det skal gis tilbud om forkurs i matematikk for søkere som ikke oppfyller det nye karakterkravet».
Vil regjeringen kreve 4 i matematikk for inntak på lærerutdanning, eller skal man komme inn med karakteren 3, gitt at man består et obligatorisk forkurs som gir mer kompetanse, men ikke ny karakter i matematikk?
Begrunnelse
Reglene for opptak til ulike høyere utdanninger må være klare og forståelige. Dette er opplysninger som potensielle søkere bruker i sin vurdering av hvilke studier de søker på. Departementets fremstilling er i beste fall uklar, i verste fall direkte villedende.
I dag kreves 3 i norsk og matematikk for å komme inn på lærerutdanningen. Det har sikkert ført til at potensielle søkere med 2 i disse fagene fra videregående ikke har søkt på lærerutdanningen, fordi de vet at det ikke gir grunnlag for opptak. Man kan heller ikke komme forbi karakterkravet gjennom forkurs i matematikk. Man må ta opp fagene på videregående for å få en god nok karakter. Skal man inn, må man ta opp fagene fra videregående og forbedre karakterene.
Slik departementet fremstiller det, er det dette kravet som skal heves til 4 for matematikk. I Høyres program står det: «Kreve karakteren 4 eller bedre i norsk, matematikk og engelsk for opptak til lærerutdanningen». Kravet om 4 i norsk og engelsk er forlatt, men kravet om 4 i matematikk skal gjennomføres. «Regjeringen vil skjerpe karakterkravet i matematikk fra 3 til 4 for søkere til lærerutdanningene.», heter det i departementets overskrift, som mediene også gjengir.
I Stortingets trontaledebatt sier kunnskapsministeren det samme: «Vi ønsker å skjerpe opptakskravene – fra 3 til 4 i matematikk – for å komme inn på lærerutdanningene, med dagens regler som utgangspunkt, men altså med skjerpede krav».
Dette er ikke til å misforstå. Men i strategidokumentet «Lærerløftet» står det at regjeringen vil «sette i verk kompensatoriske forkurs i matematikk for søkere som ikke har oppnådd karakteren 4 fra videregående». Hvis det likevel er slik at man kan komme inn med karakteren 3, bare man gjennomfører og består et forkurs, er det noe helt annet enn et karakterkrav på 4. Da blir det likevel meningsfylt for de med karakteren 3 å søke til lærerutdanningen, de må bare være klare til å ta et obligatorisk forkurs.
En ting er at statsminister og kunnskapsminister feilinformerer på en pressekonferanse. Det er alvorlig nok. Om kunnskapsdepartementet feilinformer om opptakskravene til høyere utdanning på departementets egne nettsider, vil det være en tjenesteforsømmelse både fra statsråden og embetsverket som har ansvar for korrekte fakta. Man risikerer rett og slett å miste søkere til lærerutdanningen som tror at de ikke er kvalifisert.
Derfor må statsråden avklare hvilket av de to alternativene som er riktig:
1. Man må fra 2016 ha karakteren 4 i matematikk fra videregående for å komme inn på lærerutdanningen, slik man til nå måtte ha karakteren 3. I så fall er fremstillingen i pressemelding, på nettsidene og i mediene riktig, og saken i orden.
2. Man kan fortsatt komme inn med karakteren 3, men man må gjennomføre et obligatorisk forkurs som må bestås, men som ikke gir ny videregåendekarakter. I så fall er fremstillingen på nettsidene uriktig. I tillegg har statsråden fra Stortingets talerstol feilinformert Stortinget.
Kunnskapsministeren må avklare dette, og sørge for at opplysningene som gis mulige fremtidige søkere til lærerutdanningene er tydelige korrekte.