Iselin Nybø (V): Vil statsråden ta initiativ til å utarbeide en forskrift om studentenes læringsmiljø?
Begrunnelse
Universitets- og høgskoleloven § 4-3 slår fast at «Departementet kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser om læringsmiljøet». Slik forskrift er så langt ikke gitt. Det betyr at studentenes læringsmiljø i liten grad er rettslig regulert. Dette gjelder særlig det psykososiale og organisatoriske læringsmiljøet, da de spesifikke bestemmelsene om styrets ansvar for læringsmiljøet ved institusjonen kun gjelder det fysiske arbeidsmiljøet.
Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT 2014) viser at det er store utfordringer knyttet til læringsmiljøet ved universiteter og høyskoler. Blant annet rapporterer 1 av 6 studenter lav studiemestring, og det er en stor økning i ensomhet og psykiske symptomplagene. Kjønnsforskjellene er også store. I dagens regelverk er det ikke avklart hvilket ansvar institusjonene eventuelt har for disse aspektene ved læringsmiljøet. En forskrift kan gjøre dette klart, og gi retningslinjer for hvordan institusjonene skal tilrettelegge for et godt psykososialt og organisatorisk læringsmiljø.
Andre tema som kan reguleres i en forskrift er forholdet mellom NOKUTs tilsynsansvar hva gjelder studiekvalitet og Arbeidstilsynets tilsyn med læringsmiljø, og institusjonenes ansvar for skal legge til rette for varsling om kritikkverdige forhold og vern mot gjengjeldelser. En forskrift gir også anledning til å utfylle bestemmelsene i bokstav g-i om universell utforming og tilrettelegging for begge kjønn, og å vurdere hvordan HBTQ-studenters læringsmiljø skal ivaretas.
Landsstyret i Norsk studentorganisasjon (NSO) vedtok nylig en resolusjon til støtte for en forskrift om læringsmiljø, etter forslag fra Studentparlamentet ved UiO.
Å utarbeide en slik forskrift er derfor å imøtekomme et krav fra studentenes tillitsvalgte.