Lise Christoffersen (A): Dagens Næringsliv refererer tirsdag 14. oktober 2014 til en uttalelse fra Altinnsjef Lars Peder Brekk om at Altinn allerede har velfungerende løsninger som Nav kan benytte til automatisert saksbehandling, selvbetjening og elektroniske dialogløsninger for de enkelte ytelsene i folketrygden.
Hva er grunnen til at Nav heller satser på å utvikle nye systemer enn å benytte eksisterende løsninger som de allerede betaler for?
Begrunnelse
Det vises til Dokument 15:104 (2013-2014) (www.stortinget.no), der statsråden på spørsmål fra undertegnede viser til at målene for IKT-moderniseringen i Nav ligger fast, men at det har vært mer utfordrende å utvikle nye systemer for elektroniske brukertjenester enn forutsatt. Nav var en av dem som leverte kravspesifikasjoner da Altinn ble modernisert for et par år siden, noe som tyder på at Nav, i hvert fall på det tidspunktet, vurderte Altinn som en mulig løsning. For innbyggerne vil det være en fordel om så mye som mulig av deres kontakt med det offentlige kan skje på ett sted, forutsatt at Altinn har tilstrekkelig kapasitet og datasikkerhet, i tillegg til gode løsninger. For det offentlige vil det være tids- og kostnadsbesparende å kunne bygge på felles løsninger, i tråd med målene for moderniseringsprogrammet i offentlig sektor, som ble startet opp under daværende statsråd Rigmor Aasrud.