Truls Wickholm (A): Kommuner og fylkeskommuner rundt Oslofjorden har tatt initiativ til et utvidet hurtigbåttilbud i området. Nesodden har eksempelvis i dag Akershus høyeste kollektivandel pga. ferge. Initiativet baserer seg på Marin Tec sitt konsept Urban Water Shuttle (UWS), en bybane på fjorden uten utslipp fra fossil brensel.
Hvordan kan statsråden bidra til utviklingen av disse konseptene med sjøen som transportkanal for ren persontrafikk og bruken av hurtiggående nullutslippsferger, og hvordan kan dette komme til syne i NTP?
Begrunnelse
De neste 20 årene venter hovedstadsregionen en historisk befolkningsvekst. Transportbehovet må tas kollektivt.
Menneskemengdene vil bo rundt kollektivknutepunkt og fraktes med buss og tog. Dette vil ikke være nok. Allerede er det sådd tvil om vi vil evne å bygge ut kollektivtilbudet raskt nok. Storbyen kan vente seg kø og forurensning.
Løsningen på en del av utfordringene kan ligge på fjorden. Her kreves kun transportmiddel og kaianlegg på stoppestedene. Nesodden har eksempelvis Akershus’ høyeste kollektivandel, takket være fjorden. Fra Nesoddtangen brygge formidles daglig passasjerer fra buss over på ferge til Oslo.
Stortingets transport- og kommunikasjonskomité har ment at sjøveien er underutnyttet.
Den teknologiske utviklingen vil gi radikalt mer miljøvennlige fartøyer framover. Nylig var nullutslippsfergen «Urban Water Shuttle» i nyhetene. Myndighetene bør se mulighetene, og engasjere fagmiljøer til å finne løsningene.
Norwegian Centre of Expertise, Maritime Clean Tec har utviklet et unikt prisvinnende konsept kalt Urban Water Shuttle (UWS). Dette er en «bybane på fjorden» drevet med en hybridløsning som går på elektrisitet og hydrogen. Det vil si et kollektivt transport-tilbud uten utslipp av klimagasser eller partikler – et 0-utslippsalternativ. Sjøveis transport er veien til en grønn framtid for hovedstadsregionen.
Akershus fylkeskommune har besluttet å gå videre med samarbeidet og søke samarbeid med Oslo og Buskerud.
Samarbeidspartnerne har 19. september leverer søknad til Transnova om støtte til utredning av pilotprosjektet.
Mindre innpendling eller mindre vekst i innpendlingen til Oslo med bil vil bidra til mindre svevestøv som vi også vet har vært et problem for astmatikere og mennesker med nedsatt helse, særlig på vinterstid.