Martin Henriksen (A): Hvordan er midlene til videreutdanning for lærere, og den tilsvarende etterspørselen fra skoler/lærere, fordelt på de ulike fag og områdene i "Kompetanse for kvalitet", og hvilken strategi har regjeringa for å øke søkinga og forbedre tilbudene til yrkesfaglærere?
Begrunnelse
Gjennom strategien for etter- og videreutdanning, "Kompetanse for kvalitet", skisseres mål og tiltak for kompetanseheving for lærere. Utdanningsdirektoratet har ansvar for å iverksette og følge opp strategien. For skoleåret 2014/2015 var yrkesfaglige programfag ett av 16 områder der det ble gitt tilbud om videreutdanning.
Om 5 år vil norsk skole mangle 2 000 yrkesfaglærere. I tillegg er det i dag 1000 yrkesfaglærere som ikke fyller kravene for fast ansettelse. Samtidig er det på yrkesfaglige program at færrest elever gjennomfører.
Dette burde tilsi en økt satsing på området, både for utvikling av nye tilbud, tiltak for å markedsføre tilbudene og øke søkinga og målretta etter- og videreutdanningstilbud for yrkesfaglærere.