Ingvild Kjerkol (A): Hva kan statsråden gjøre for å håndheve lovgivningen for taxinæringen, og hvordan kan statsråden bidra til at politiet prioriterer å etterforske og straffeforfølge ulovlig pirattaxivirksomhet?
Begrunnelse
Piratkjøring er en utfordring for taxinæringen. Dette er ikke bare en by utfordring men en vel så stor utfordring i distriktene der bortfall av taxiløyver har hatt en veldig negativ utvikling de siste årene. Bortfall av taxiløyver gjør at flere områder mister 24timers tilbud og beredskap. Med muligheten for å annonsere privat kjøring på sosiale medier har de som kjører ulovlig og svart fått et effektivt verktøy. I andre land har dette blitt et stort problem for taxinæringen. Den danske Trafikstyrelsen anmeldte i juli Haxi, som driver såkalt "samkjøring" annonsert på sosiale medier, for brudd på den danske taxilovgivningen. Rogaland Taxi anmeldte også i 2013 et nettsted for pirattaxivirksomhet.
Under Norges Taxiforbund sine fagdager 29. og 30. oktober i Sandvika i år utrykte statssekretær i samferdselsdepartementet Bård Hoksrud klart og tydelig at å kjøre personer uten løyve er ulovlig. I tillegg kommer det forhold at dette også er en del av den svarte økonomien. Disse lovbruddene har dessverre fått lav prioritet fra politiets side.