Torgeir Micaelsen (A): Hvilke lovmessige problemer og eventuelle andre begrensninger gjenstår knyttet til å ha leieavtaler mellom kommuner og helseforetak, og hvordan kan disse eventuelt løses uten å gi generell adgang til finansiell leasing for sykehusene?
Begrunnelse
Høyre/FrP regjeringen forsøker å kompensere det svake forslaget til sykehusbudsjett ved at sykehusene fra og med 2015 kan kjøpe utstyr på avbetaling oppad til 100mill kr per avtale. Dette vil gi økte renteutgifter for sykehusene som ikke kompenseres i regjeringens forslag, og det vil dermed over tid gi tilsvarende redusert pasientbehandling.
Forslaget er også en omgåelse av handlingsregelen fordi alle låneopptak som sykehus foretar vil måtte tilbakebetales gjennom bruk av senere års bevilgninger fra Stortinget. Slike låneopptak vil reelt sett ikke øke statens handlingsrom til å investere i sykehus, men vil utydeliggjøre budsjettkonsekvensen av beslutningene overfor Stortinget. I tillegg virker det økonomisk ufornuftig for en stat med store økonomiske reserver å låne penger dyrt fra private utstyrsleverandører.
I politisk kvarter på NRK 18. november begrunnet helseministeren adgangen til finansiell leasing med å tillate leieavtaler mellom kommune og helseforetak. I foretaksmøtet mai 2013 ble dette adressert ved å justere vedtektene, og eventuelle gjenstående problemer for kommunal leie kan løses ved tilsvarende vedtektsendringer uten å gi generell adgang til kostbar finansiell leasing utenom statsbudsjettet.