Ruth Grung (A): Norsk gynekologisk forening har i sitt høringsinnspill til endring av abortforskriften vist til at innskjerping av retten til senabort til 22 uker er i strid med abortloven. De viser til at en sikkerhetsmargin på en uke før forskning og nyfødtavdeling finner noe form for overleving er i strid med lovteksten og et angrep på spesielt sårbare kvinner.
Vil ministeren sørge for at Stortinget får til behandling rammene og praktisering av senaborter?
Begrunnelse
Abortloven skal verne om både kvinners og fosteret sine rettigheter. Fosteret sine rettigheter øker gjennom svangerskapet, og etter 18. uke skal det være svært tungtveiende grunner til å innvilge abort. I loven står det "Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis". Abortforskriften fra 2001 definerer "levedyktig" som levedyktig med avansert medisinsk behandling.
Helsedirektoratet presiserer at levedyktighet skal være en konkret vurdering i hver enkelt sak, og hvert enkelt foster. Det finnes ikke noe gitt gestasjonslengde der alle foster oppnår levedyktighet samtidig. Det er individuelle forskjeller. Dette har man tatt konsekvenser av med 12-ukers-grensen for selvbestemt abort, ved at man aksepterer en biologisk spredning på +4-6 dager. Gjeldende forskning finner ingen overleving før 23 fullgåtte uker og få før uke 24. Ingen norske nyfødtavdelinger starter intensivbehandling for foster født før 23 svangerskapsuker. Loven sier "grunn til å anta at fosteret er levedyktig" og ikke "en minste mulighet for at fosteret er levedyktig". Juridisk betyr det at det må være mer sannsynlig at fosteret vill overleve enn ikke, dersom det skulle bli forløst på tidspunktet abort vurderes. En sikkerhetsmargin på en uke mener derfor Norsk gynekologisk forening er i strid med loven.
Det er ulike grunner til at kvinner oppsøker helsevesenet sent med ønske om å ta abort. Kvinner som lever med rus, har psykiske sykdommer, lever i vanskelige sosiale situasjoner og/eller har vært utsatt for overgrep, enten i fortid eller i det aktuelle tidspunkt har en økende risiko for å erkjenne svangerskapet sent. De har ofte en økt evne til å undertrykke kroppslige forandringer og har uregelmessige menstruasjoner. Dette er spesielt sårbare kvinner. Det er viktig å ivareta både foster og kvinnene, men vi må sikre at en ikke fratar kvinner viktige rettigheter de har i følge loven, ved å innskjerpe reglene gjennom en forskrift.
Det er bare et fåtall senaborter som blir utført etter uke 18 (rapport om svangerskapsavbrudd for 2013). Hver og en av disse har en unik historie.
I henhold til Grunnloven er det Stortinget som er lovgiver og regjeringen kan ikke gå utover lovene.
Senaborter reiser krevende etiske spørsmål om livets begynnelse og bør derfor behandles politisk. At lovens yttergrense for abort krever en medisinsk faglig vurdering, har tidligere vært kritisert fordi det åpner for forskjellsbehandling. Blant annet foreslo Voll-utvalget tidlig på 90-tallet at det skulle settes en absolutt grense ved 21 uker. Dette ble avvist av Stortinget. Det er Stortinget som gir lovene, regjeringen er den utøvende makt og må drive sin politikk innenfor rammene satt av lovgiver. Det er derfor Stortinget som må vurdere om regelen for senabort skal endres.