Guri Melby (V): Hvilke incentiver planlegger regjeringen for å oppnå en raskere overgang til lav- og nullsutslippskjøretøy for anleggsmaskiner, gods- og varetransport?
Begrunnelse
I Oslo er transportsektoren den store kilden til klimagassutslipp. Den står for over 60 % av utslippene, og over 90 % av energien som benyttes er fossil. Prognosen viser en økning i utslippene knyttet til transport frem mot 2050 uten nye tiltak. Her er det nødvendig med en bred pakke av tiltak for å kutte utslippene. Tiltakene vil innebære store endringer i hvordan vi transporter både varer og oss selv.
For å redusere lokale utslipp må byer og kommuner få forutsigbarhet og langsiktighet i rammebetingelser. Fordelene for nullutslippskjøretøy må videreføres til markedet driver seg selv. Innen personbiltransporten har sterke markedsincentiver i form av momsfritak og reduserte avgifter hatt stor effekt. De siste årene er det imidlertid utslippene fra anleggsmaskiner, gods- og varetransport som har vokst mest, og står totalt for 51 prosent av utslippene i Oslos transportsektor. Det betyr at dersom Oslo skal oppnå kraftig reduserte utslipp fra transport, så må også anleggsbransjen, gods- og varetransporten få insentiver og rammebetingelser som oppmuntrer til endring.