Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Hvilke konkrete grep vil statsråden ta for at vannrelaterte utfordringer får en tydelig og kraftig forsterket plass både i norsk utenriks- og bistandspolitikk og dens operative utforming framover?
Begrunnelse
KrF har med uro lagt merke til en nedprioritering av vann som har pågått i både norsk utenrikspolitikk og bistandspolitikk i løpet av de to foregående mandatperioder. Norads statistikk viser at vann i norsk bistand nominelt har stått stille på ca. 200 mill. kr pr år fra 2003/2004 fram til i dag, mens bistandsbudsjettet total har blitt doblet i samme periode. Med den kjennskap statsråden har til vannets betydning for fattigdomsbekjempelse, ikke minst gjennom koblingen vann og helse, i mange regionale geopolitiske konflikter og i økende grad også for global politisk stabilitet, antar vi at statsråden deler denne uro over den politiske nedprioritering som har skjedd.
KrF noterer også at vanntematikken er noe som folk er opptatt av, ikke minst demonstrert gjennom rekordinnsamlingen i forbindelse med høstens TV-aksjon. Vann og helse er nært knyttet til tilfredsstillende drikkevannsforsyning og gode sanitærløsninger i de minst utviklede landene. Dette er sentralt i FNs tusenårsmål som nå revideres. Selv om utviklingen har gått i riktig retning, mangler fremdeles 0,8 milliarder av jordens befolkning tilfredsstillende vannforsyning. Den millionen som skal hjelpes gjennom TV-aksjonen er viktig, men mer behøves. Tilsvarende mangler 2,5 milliarder gode sanitærløsninger som årlig leder til sykdom og død hos millioner av mennesker, og som særlig rammer barn hardt. De raske klimaendringene med store endringer i nedbørsmønstre og intensitet er også høyt oppe på dagsordenen. Endrede vannregimer skaper både nasjonale, regionale og globale spenninger og konflikter. 70 % av vår vannbruk er koblet til matproduksjon så koblingen mellom vann, matproduksjon og geopolitisk sikkerhet er sentrale ingredienser i mange av disse konfliktene. Både i Kina og India finnes langt fremskredne planer for gigantiske prosjekter som på ulike måter forsøker å kontrollere den økende variabiliteten. Utover dette går også utviklingen mot en kraftig økning av antall dammer, delvis drevet fram av økonomisk utvikling som øker behovet for elektrisitet men også behovet for å erstatte fossilt basert energi. Dambygging oppstrøms leder som regel til store konsekvenser for mennesker og land nedstrøms og igjen så oppstår såkalte hydropolitiske konflikter. The Grand Ethiopian Renaissance Dam som nå bygges i Nilen er et eksempel på dette.
Norge har en historie tett knyttet til vann og bruken av vann til videreutvikling av samfunnet. Vi har også stor kunnskap og erfaring ved akademiske institusjoner som Universitetet i Bergen, Høyskolen i Telemark, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), Norsk Institutt for Vannforskning (NIVA) med flere. Det er med andre ord et stort kunnskapspotensial dersom ressursene kan koordineres og styres i en felles retning. En politisk prioritering av vann innen norsk utenriks- og bistandspolitikk vil kunne bidra til å styrke disse kompetansemiljøene, som igjen vil kunne bidra til økt kvalitet på hva Norge kan bidra med internasjonalt.