Terje Aasland (A): Hvilke konkrete forskjeller i saksbehandlingsregler innebærer Regjeringens forslag i Prop. 35 L (2014-2015) om at kommunene skal fastsette løyper for kjøring med snøscooter gjennom lokal forskrift framfor å ta i bruk plan- og bygningsloven, slik det var lagt opp til i det opprinnelige høringsbrevet?
Begrunnelse
I Prop. 35 L (2014-2015) har Regjeringen valgt å unnta snøscooterløypene fra plansystemet i plan- og bygningsloven. Det foreslås isteden at kommunene fastsetter løyper for kjøring med snøscooter på vinterføre gjennom vedtak i lokal forskrift. Dette går på tvers av det forvaltningssystemet som lå til grunn for begge de tidligere forsøksordningene, for Stortingets behandling av saken våren 2014 og for høringsbrevet høsten 2014. Til tross for at enkelte saksbehandlingsregler etter plan- og bygningsloven fremdeles kommer til anvendelse i henhold til lovforslaget, er endringen potensielt av stor betydning.
I energi- og miljøkomiteen sin behandling av ny plandel i lov om planlegging og byggesaksbehandling, Innst. O. nr. 57 (2007–2008), viste en samlet komite til at loven skal være et verktøy for en langsiktig, samfunnsøkonomisk og effektiv utvikling av samfunnet hvor hensynet til helhetlige løsninger vektlegges. Et flertall av komiteen, med unntak av medlemmene fra Fremskrittspartiet, sluttet seg også til at kommunal og regional planmyndighet skal anvise motorferdsel i utmark gjennom plan- og bygningslovens bestemmelser.
Plan- og bygningsloven har et system som er godt innarbeidet i kommunene og blant befolkningen.
Systemet tjener til å utrede, ivareta og avveie ulike interesser til det beste for den enkelte, samfunnet og fremtidige generasjoner. Det grepet som Regjeringen foreslår i lovproposisjonen skaper derfor en usikkerhet om hvordan hensynet til natur, friluftsliv, folkehelse og utmarksbasert næringsvirksomhet vil bli ivaretatt.