Heidi Greni (Sp): Fylkesmannen i Troms har underkjent vedtaket i Gratangen kommunestyre om tidsplan for og gjennomføring av utredning om kommunereformen. I fylkesmannens brev av 28.1.2015 heter det bl.a.: "Fylkesmannen forutsetter at kommunestyret vedtar hvilke utredningsalternativ som er aktuelle for Gratangen kommune...".
Hvilken juridisk hjemmel er fylkesmannen i Troms gitt for å underkjenne kommunes utredningsplan og pålegge et alternativt utredningsgrunnlag?
Begrunnelse
I Innst. 300 S (2013 - 2014) sier Stortingets flertall, partiene H, FrP, KrF og V, følgende i en merknad om kommunereformens framdrift:
"Fleirtalet understreker at det er viktig at alle kommunar gjennomfører lokale prosessar knytt til kommunereforma og melder tilbake innan fristen. Fylkesmennene må fylgje opp dei kommunane som ikkje på eige initiativ tar nødvendig lokalt leiarskap. Fleirtalet vil understreke at det er eit utredningsansvar for alle kommunar."
Merknaden er ikke fulgt opp gjennom forslag til vedtak.
I statsrådens brev til landets ordførere med invitasjon til å delta i reformprosessen, heter det bl.a. om statsrådens forståelse av stortingsflertallets merknad om utredningsansvar:
"Jeg forstår dette slik at alle kommuner skal gå gjennom prosessen med å diskutere og vurdere sammenslåing og at prosessen avsluttes med et kommunestyrevedtak senest innen våren 2016".
Om fylkesmannens rolle sier statsråden:
"Fylkesmannen har fått ansvar for å igangsette og lage rammer rundt de lokale prosessene."
Fylkesmannen i Troms forutsetter at Gratangen kommune skal foreta ny behandling av sitt arbeid med kommunereformen fordi kommunen ikke har redegjort hvem det skal utredes sammenslåing med innen våren 2015, som er fylkesmannens tidsfrist.
Fylkesmannens brev til Gratangen kommune gir behov for statsrådens klargjøring av om fylkesmennene har et formelt grunnlag for å pålegge en bestemt framdrift og bestemte løsninger i sitt arbeid med kommunereformen.