Olaug Vervik Bollestad (KrF): Hva vil statsråden gjøre for å rassikre fv 45 før liv går tapt?
Begrunnelse
Fv 45 er en viktig regional transportåre for Sør Rogaland, indre deler av Gjesdal kommune, for Sirdal kommunes kontakt med Jæren, og for Forsand kommune med stor turisme. I tillegg er det sommerstid stor trafikk mellom Jærregionen/til og fra Setesdal og Telemark, en sommer vei som ble åpnet for trafikk i 1990.
Fv 45 er også adkomstvei for biltrafikk til og fra Lysebotn/Kjerag om sommeren og for turisttrafikk ofte kombinert med ferje på Lysefjorden.
Det er trafikktall på gjennomsnitt 2 200 biler pr. dag og over 800 000 på ett år.
Fv 45 har en ujevn standard med enkelte partier som er svært dårlige med rasfare, flaskehalser som særlig er problematisk for tungtrafikk/buss. Bare de siste ukene har det vært ras på veien hvor steiner har ødelagt biler, og nesten et under at liv ikke er gått tapt.
For å utbedre veien ble det i NTP og Veikontorets forslag til handlingsprogram 2002/2011 satt av mindre midler til små utbedringer over 10 år. Dette var på ingen måte nok og lokale politikere i Gjesdal tok initiativet til Gjesdal Bomselskap, fordi det ble sett på som den eneste realistiske finansieringen for å gjennomføre flere tiltak på veien.
Bompengeinnkrevingen ble først basert på parallellinnkreving i 12 år fra 15.02.2004, men i St.prp. nr. 127 S (2009-2010) ble det vedtatt utviding av opplegget for utbygging av FV 45 med nye prosjekt og tiltak også. Bompengeordningen ble utvidet med 8 år fra 2016-2024.
Under den rødgrønne regjeringen var det ras ved Tysdalsvannet og Gyadalen, liv gikk tapt, og det kom penger på bordet til tuneller.(480 mill+218mill), på tross av at her er mindre trafikktall enn i fv 45.