Jan Arild Ellingsen (FrP): Mye av kommunikasjonen mellom foresatte og skole/SFO går gjennom bruk av meldingsbok, slik at nødvendig informasjon kommer frem. Det er et stort ansvar for en 7- eller 8-åring om han/hun skal sørge for at informasjonen foresatte vil gi til skole/sfo kommer frem, kontra en ordning der skolen/sfo daglig sjekker om det foreligger ny informasjon fra foresatte.
Mener statsråden at det å sørge for at informasjonen kommer frem er barnas ansvar eller må skolen sørge for en løsning som ivaretar dette behovet?
Begrunnelse
Opplæringsloven er selve "Bibelen" når det gjelder å trekke opp faglige avgrensninger samt tydeliggjøre ansvaret. Sett i lys av dette gir § 9a-1 til 9a-4 klare krav til skolen om å ivareta tryggheten til elevene, og å sørge for at skolen har en systematisk måte å jobbe på som ivaretar de utdanningsmessige utfordringene, samt sørge for at samarbeidet mellom skole/sfo og de foresatte skjer på en kvalitativ og fornuftig måte. En bør sørge for at man ikke skaper situasjoner der en elev kan oppleve å føle ansvar for at informasjon mellom sine foreldre og skolen/sfo ikke kommer fram. Det må være et klart voksenansvar og ikke kunne dyttes over på en 7 eller 8 åring. I tillegg har kommunene et ansvar for å vedta regler/vedtekter for hvordan man skal gjennomføre sfo i egen kommune. Også disse reglene sier som regel mye om ansvar for skoleeier og hvilket tilbud sfo er. I slike regler fremgår det at det er skoleledelsen som har ansvar for trygghet og trivsel. Med andre ord er det heller ikke her anledning til å skylde på barna dersom den valgte samarbeidsformen mellom skole/sfo og foresatte ikke virker etter hensikten. Jeg ser derfor fram til å høre hva slags ansvar som finnes og hvem som faktisk sett har ansvaret for optimal samhandling mellom skole/sfo og foresatte.