Rigmor Andersen Eide (KrF): Kan statsråden orientere om hvordan det vil sikres at det nye transportmandatet til ENOVA utformes på en måte som gir alle privatpersoner og næringsdrivende som ønsker å ta i bruk mer miljøvennlige kjøretøy adgang til støtte fra fondet?
Begrunnelse
ENOVA har fra årsskiftet fått utvidet sitt mandat til å omfatte transportsektoren. Tradisjonelt har ENOVA hatt bygg og industri som målgruppe, med fokus på store prosjekt, slik som Hydro på Karmøy til 1,55 milliarder kroner. Likevel har ENOVA ikke maktet å identifisere tilstrekkelig antall gode tiltak for å kunne distribuere alle prosjektmidlene som fondet har hatt til disposisjon. I transportsektoren vil finansieringsbehovet være ned mot 100 - 250 000 kr. Dette vil ikke kunne forvaltes effektivt og nå målgruppen om man bruker dagens prosjekttilnærming.
Energifondet gir Norge muligheten til å bli verdensledende i miljøvennlig gods- og persontransport på land og sjø. Vi har klart å bli verdens ledende el-bil nasjon. Med det nye ENOVA-mandatet er det i teorien ingen hindringer for at vi skal kunne gjenta suksessen og øke bruken av alternative drivstoff slik som f. eks. gass, bioethanol og hydrogen i transportsektoren. Det er imidlertid ikke tilstrekkelig å fokusere kun på flåteeierne i transportsektoren, disse drifter under halvparten av godskjøretøyene i vårt land. Det er først ved å nå ut til alle de små- og mellomstore bedriftene og privatbilistene at en omfattende og reell effekt vil bli oppnådd.
Norge har en egeninteresse i å fremme en rask overgang til slike alternativer, ikke bare på grunn av miljø- og klimautslipp, men også for å posisjonere norsk næringsliv til å levere framtidens drivstoff til et internasjonalt marked.
Siden de nye kjøretøyene foreløpig ikke produseres i store serier, har disse en merkostnad på om lag 20 prosent. Både for privatbilister og den hardt pressede transportbransjen er denne merkostnaden høyere enn det de fleste er villig å betale. I tillegg kommer utfordringen knyttet til manglende infrastruktur for fyllestasjoner og lite erfaring i forhold til driftssikkerhet.
Skal det politiske målet om en rask omlegging til mer miljøvennlige drivstoffalternativer i transportsektoren oppnås, er det derfor viktig at ENOVA tilrettelegger for et ubyråkratisk lavterskeltilbud som dekker merkostnaden.
Det nye mandatet er foreløpig satt til å vare ut 2016. For næringslivet er forutsigbarhet helt avgjørende for å kunne påta seg risikoen ved å legge om til nye teknologier. Transportsektoren rullerer sin kjøretøyspark fortløpende og har en total utskifting i løpet av ca. 15 år. For skip er tidshorisonten om lag 30-50 år, men akkurat nå er det et unikt mulighetsvindu, siden bl.a. mange ferjer er utskiftningsmodne. Ved å gi private og næringsdrivende en tydelig tidshorisont for tilskudd til merkostnader fram til 2030 vil Norge kunne stå i spissen for en fullstendig miljøreformasjon i person- og godstransporten.