Kjell-Idar Juvik (A): Hvor mange søknader har departementet fått om gjennomsnittsfarts fotomåling (streknings ATK) og hvor mange av disse er innvilget, avslått eller ikke blitt behandlet i departementet i denne regjeringsperioden?
Begrunnelse
Gjennom media har vi fått vite at statsråden har avslått søknader om å etablere streknings ATK (SATK) på nye strekninger. Dette gjelder bl.a. Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen i Møre og Romsdal, som regnes som noen av de mest ulykkesutsatte strekningene i Norge. Dette gjelder også FV170 i Akershus, en strekning der 11 har mistet livet og mange andre skadet siden 2000. Trygg trafikk viser til at fotobokser som måler snittfart, såkalt streknings -ATK, reduserer antall drepte og skadde i trafikken men inntil 54 prosent. Til tross for entydige faglige anbefalinger avslår Samferdselsdepartementet søknader om snittfart-fotobokser på ulykkesutsatte strekninger. All kunnskap tilsier at snittfart-fotobokser (SATK) redder liv.