Kjell-Idar Juvik (A): E6 over Skjellesvikskaret i Nordland har flere ganger i år vært stengt på grunn av rasfare. Ved siste stenging var også omkjøringsmuligheten over Kjøpsvik rv 827 stengt på grunn av rasfare. Eneste alternativ til nord-sør trafikken var da fergeforbindelsen fra Bognes til Lødingen, som vil være en betydelig omvei for mange. Dette er ikke holdbart.
Hva vil ministeren gjøre på kort og lang sikt for å bedre denne situasjonen slik at man unngår stenging av landets hovedferdselsåre E6 på grunn av rasfare?
Begrunnelse
I forrige uke ble igjen E6 over Skjellesvikskaret stengt i flere dager på grunn av rasfare. Dette medfører at landets hoved ferdselsåre E6 ikke kan benyttes av trafikantene og i tillegg medførte dette at fastboende og fritidsboende ble totalt innesperret.
Så langt jeg er kjent med er ikke denne strekningen definert som et rasutsatt område av Statens Vegvesen, men vil bli tatt med i neste rullering. Det ligger heller ikke inne noen utbedringer eller tunnel på den utsatte strekningen i vedtatte Transportplan.
Som ministeren sikkert forstår er dette en uholdbar situasjon som man må finne både en snarlig kortsiktig løsning- og en mere permanent langsiktig løsning på. Jeg er kjent med at lokale initiativtakere mener det kan gjøres en begrenset ras-sikrings tiltak ved å bygge en stein-voll på 50-60 meter på vestsiden av E6, dette vil kunne gi en bedring av rasfaren på kort sikt.
Om dette lar seg gjøre eller man må gjøre andre midlertidige tiltak for å redusere rasfaren bør snarest sees på. Jeg er kjent med at det ligger en KVU for strekningen Mørsvikbotn-Ballangen fra 2012, der denne strekningen er omtalt og foreslått sikret med tunnel og andre sikringstiltak. En fremtidig fergefri E6 med kryssing av Tysfjord vil også kunne ha betydning for valg at tiltak.