Bård Vegar Solhjell (SV): Hvordan stiller kulturministeren seg til et mulig statlig eierskap av Sentralbadet i Bergen med utleie til BIT Teatergarasjen, Carte Blanche og Den Nasjonale Scene, i form av et såkalt Statsbygg kurantprosjekt?
Begrunnelse
I Bergen har BIT Teatergarasjen stått uten egne lokaler på sjuende året. Carte Blanche, Norges eneste statsfinansierte danseensemble, har frist til neste år med å finne et nytt lokale og må trolig flytte fra Bergen i 2018 hvis det ikke dukker opp en ny løsning. Ulike løsningsforslag har vært diskutert. BIT selv har tatt ansvar og brukt nærmere fem millioner kroner på prosessen. En mulighetsstudie finansiert av Bergen kommune pekte på det gamle, nå nedlagte Sentralbadet. Løsningsforslaget innebar bl.a. hovedscene for BIT med plass til 600 publikummere, en biscene med plass til 100, prøvestudio for Carte Blanche og flerbruksrom for BIT, prøvelokaler for Den Nationale Scene samt kafé med takterrasse på 300 kvadratmeter, med utsikt mot Askøy.
Kommunen ønsket i utgangspunktet at Staten gikk inn som eier av Sentralbadet og i sin tur leide lokalene ut til BIT, Carte Blanche og DNS, i form av et såkalt kurantprosjekt. Dette er et tilbud til statlige virksomheter som innebærer at Statsbygg forvalter eiendommene og står for utleie til statens virksomheter. En løsning forsøkt med stort hell i andre tilsvarende bygg, som Hålogaland Teater i Tromsø.
Alternativet som ble skissert var å legge lokalet ut for salg på det åpne markedet for å finansiere den nyåpnede svømmehallen AdO arena. Når forslaget tidligere denne våren ble fremlagt for ministeren ble behovet for mer tid og utredning understreket. Salget av Sentralbadet i Bergen er nå stanset og gir ministeren mulighet for en ny vurdering av denne muligheten.
Dette fremstår som en unik mulighet for Norge å sikre gode lokaler for et av de virkelig tunge fagmiljøene i Europa. Å samle det nasjonale dansekompaniet Carte Blanche og Den Nationale Scene, i tillegg til BIT Teatergarasjen vil kunne styrke tre av de sterkeste aktørene vi har på scenekunstfeltet i Norge. Dette er tre betalingsdyktige aktører, risikoen for staten vil være lav og det vil kunne gi viktige synergieffekter for Norges scenekunst, og for Bergen by.