Jonas Gahr Støre (A): Den overordnede koordineringen og oppfølgingen av sikkerhets- og beredskapsarbeidet på tvers av departementene er ifølge regjeringsplattformen lagt til det nyetablerte sikkerhets- og beredskapselementet ved SMK.
Hvilken rolle har sikkerhets- og beredskapselementet ved SMK så langt spilt for å ivareta den overordnede koordineringen og oppfølgingen, og hvilken rolle skal sikkerhets- og beredskapselementet spille i oppfølgingen av Riksrevisjonens undersøkelse?
Begrunnelse
Riksrevisjonens undersøkelse av Justis- og beredskapsdepartementets arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap, Dokument 3:7 (2014-2015), har avdekket alvorlige svakheter i utøvelsen av samordningsansvaret som svekker samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet. Videre er det avdekket at tre av ni departementer i liten grad har fulgt opp anbefalingene fra tidligere tilsyn utført av DSB på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet.
Av regjeringens politiske plattform framgår det at:
«Bedre koordinering, rolleavklaring og samtrening mellom aktørene på beredskapsområdet er nødvendig for å gjøre samfunnet best mulig forberedt på alvorlige hendelser.»
Videre framgår det at:
«Regjeringen vil etablere et nasjonalt beredskaps- og sikkerhetselement ved Statsministerens kontor (SMK). Denne funksjonen skal ivareta den overordnede koordineringen og oppfølgingen av sikkerhets- og beredskapsarbeidet på tvers av departementene og bidra til å løfte og klargjøre ansvar. Slik bringes statsministeren tettere på de overordnede og strategiske vurderingene knyttet til samfunnets og borgernes sikkerhet. Det sikrer at uklarheter og uenigheter mellom berørte departementer og etater utredes og løses. Departementene beholder operativt ansvar innen egen sektor.»
Arbeiderpartiet har ved flere anledninger stilt statsministeren spørsmål om beredskaps- og sikkerhetselementet ved Statsministerens kontor (SMK), blant annet om det er etablert, hva det består av og hvilke konkrete oppgaver elementet arbeider med. Det er ikke gitt klargjørende svar. Statsministeren har blant annet svart at SMK er styrket med henblikk på å gi statsministeren bedre oversikt og innsikt i utfordringene og mulighetene i norsk beredskap, og at:
«Sikkerhets- og beredskapselementet ved SMK omfatter flere punkter: En økt beredskapsoppmerksomhet hos meg og regjeringskollegiet, en særskilt statssekretær med beredskap som hovedansvar, og økt kunnskap ved SMK gjennom kortidsengasjementer av sentrale fagpersoner på beredskap.»
I lys av regjeringens ambisjoner om bedre koordinering og oppføling av sikkerhets- og beredskapsarbeidet på tvers av departementene, samt Riksrevisjonens undersøkelse av Justis- og beredskapsdepartementets arbeid, tillater jeg meg å stille spørsmål ved den koordineringen og oppfølgingen som utføres ved SMK, om dette har fungert etter hensikten og om det kan ha bidratt til uklare ansvarslinjer i sikkerhets- og beredskapsarbeidet.