Geir Jørgen Bekkevold (KrF): Stortinget vedtok 13. november 2014 anmodningsvedtak nr. 15, og regjeringen opplyser i sitt forslag til revidert budsjett for 2015 at Bufdir skal utlyse et anbud forbeholdt ideelle aktører med kontraktsperiode på minimum 4+2 år.
Hvordan vil statsråden sikre at Stortingets vedtak om skjermede runder gjennomføres og at intensjonen om et fortsatt sterkt innslag av ideelle tjenester i barnevernet ivaretas, samt at tradisjonen for vekting av kvalitet som viktigere enn pris videreføres?
Begrunnelse
En samlet familie- og kulturkomité har gjentatte ganger understreket verdien av ideelle aktørers bidrag i barnevernet, blant annet i forbindelse med behandlingen av representantforslag fra stortingsrepresentantene Toppe, Navarsete og Arnstad om å videreføre samarbeidsavtalen mellom staten og ideell sektor og om egne anbudsrunder for ideelle organisasjoner innen barnevernet, jf. Innst. 190 S (2013–2014) og Dokument 8:17 S (2013–2014):
«Komiteen mener at ideelle organisasjoner er med på å øke mangfoldet og sikre gode tilbud til barn og unge i barnevernssektoren, sammen med offentlige og private kommersielle aktører. Det er viktig å bevare dette mangfoldet og sikre at ideelle organisasjoner kan fortsette sitt arbeid. Komiteen er opptatt av at barn og unge i barnevernet skal få et godt tilbud, og viser til at arbeid i barnevernet er relasjonsbasert og dermed krever forutsigbarhet og kontinuitet. Komiteen ser behovet for gode vilkår og langsiktighet for de ideelle organisasjonene som tilbyr barnevernstjenester.»
Stortinget vedtok den 13. november 2014, i forbindelse med behandlingen av Dok.8:85 S(2013-2014) anmodningsvedtak nr. 15:
«Stortinget ber om at det våren 2015 utlyses nytt felles anbud på kjøp av faste barnevernsplasser for kommersielle og ideelle aktører. Forutsetningen for felles anbud er at det avklares en løsning for de ideelle aktørenes historiske pensjonsforpliktelser som følge av tidligere krav for å få levere barnevernstjenester. Dersom dette ikke er på plass, forutsettes det at det utlyses skjermet anbud for de ideelle i en tidsperiode på minimum 4 + 2 år. Hvis pensjonsutfordringene løses i avtaleperioden, gis det en gjensidig oppsigelsesmulighet som gir forutsigbarhet for begge parter.»
I regjeringens forslag til revidert budsjett for 2015 opplyses det at regjeringen har nedsatt et ekspertutvalg og avventer utvalgets konklusjon om de ideelle aktørenes historiske pensjonskostnader. Ekspertutvalgets konklusjon vil trolig ikke foreligge før i 2016. Regjeringen vil derfor følge opp anmodningsvedtak nr. 15 ved å legge opp til at Bufdir utlyser skjermet anbud for de ideelle aktørene i en tidsperiode på minimum 4+2 år. Hvis pensjonsutfordringene løses i avtaleperioden, vil det gis en gjensidig oppsigelsesmulighet som gir forutsigbarhet for begge parter (Prop. 119 S(2014–2015) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2015).
Det er bred politisk enighet om at dagens ideelle tilbud også innen barnevernet bør videreføres og at det er nødvendig å sikre at det ideelle innslaget ikke blir mindre enn i dag, men heller større. Undertegnede legger til grunn at volumet på antallet institusjonsplasser som legges ut i den kommende skjermede konkurransen er det samme som ved tidligere anskaffelser. Selv om Stortinget ikke har tallgitt institusjonsplassene i anmodningsforslaget, er det de faste plassene som skulle lyses ut våren 2015 det siktes til, og det spesifiseres altså at disse faste plassene skal forbeholdes ideelle aktører når situasjonen nå er som den er. Det er ikke i tråd med Stortingets intensjon dersom antallet plasser i den kommende skjermede konkurransen blir redusert. KrF forstår det slik at stortingsflertallet ønsker et økt eller videreført volumnivå på ideelle tjenester, og at kvalitet skal vektlegges sterkere enn pris ved kjøp av barneverntjenester.