Abid Raja (V): Er regelverket hva gjelder fartsskriver på biler med totalvekt under 3500 kg som får en totalvekt over 3500 kg med tilhenger klart nok, og hvis det er krav om fartsskriver på en slik bil, gjelder det da ved transport som næring, eller vil det også omfatte montører og håndverkere som i ledd av utførelsen av sitt arbeid kjører slike kjøretøy?
Begrunnelse
Det kan være uklarhet rundt kjøring av vanlig bil (under 3500 kg) som har en tilhenger som medfører at totalvekta på "vogntoget" er over 3500 kg. Bil + henger kommer da opp i vekt som blir inntil 7000 kg. Jeg har mottatt henvendelser som tyder på at politi behandler dette forskjellig og mangler kunnskap om regelverket.
Ved kjøring under 100 km fra kontor/verksted så er det ikke tvil om regelverket, da er man unntatt fra kravet.
Noen firmaer har oppdrag et godt stykke fra der de har kontor/verksted. Teknikerne og montører reiser ut for å demontere og montere utstyr, og frakter utstyr til og fra reparasjon. Fordi det kan være uklarhet rundt regelverket velger noen å bruke eksterne transportører som kjører parallelt med servicebilene for å få jobben gjort. Dette gir mer trafikk, miljøet blir belastet med mer utslipp og kundene større kostnader.