Kjell-Idar Juvik (A): Rana Gruber har investert i 40 nye malmvogner for å kunne øke transportkapasiteten på Malm fra gruvene i Ørtfjellet til kaianlegget i Gullsmedvika, i Rana. Teknisk hovedplan for denne jernbanestrekningen er utarbeidet og ble presentert i februar i år. Det som nå står for tur er en detaljplanlegging. Jernbaneverket venter nå på klarsignal om å starte detaljplanleggingen.
Hva er status i saken og når vil Jernbaneverket kunne starte detaljplanleggingen?
Begrunnelse
Dunderlandsbanen som er den lokale benevnelsen på jernbanestrekningen fra Rana havn til Ørtfjellet(del av Nordlandsbanen)er strekningen
som Rana Gruber benytter for å frakte ut malmen på.
Denne jernbanestrekningen er i så dårlig forfatning at den må utbedres for at Rana Gruber kan utnytte kapasiteten på sine 40 nye malmvogner.
Innvestering på 40 nye malmvogner gjør at de kan øke kapasiteten på ut frakting av malm med hele 50 %, når strekningen er ferdig utbedret.
Jernbaneverket har utarbeidet en teknisk hovedplan for strekningen som ble framlagt i februar i år. For at de kan gå videre med en detaljplanlegging må de få klarsignal fra departementet.
Rana Gruber hadde forventet at en slik avklaring kom senest ved fremlegging av revidert budsjett i mai i år. Jernbaneverket antyder en kostnad på ca. 15-20 millioner for å gjøre denne jobben. Om denne kostnaden kan tas av allerede avsatte midler til JBV eller om det må gis tilleggsbevilgninger må samferdselsdepartementet svare på. For å holde ønsket fremdrift i saken må en detaljplanleggingen komme i gang snarest.
Rana Gruber har nå tatt store innvesteringer for å kunne møte fremtiden og det er da viktig at Staten følger opp med å bedre infrastrukturen slik at de kan dra nytte av sine innvesteringer.
Denne oppgraderingen er viktig også for øvrig person- og godstransport på Nordlandsbanen.