Ingvild Kjerkol (A): Regjeringens ambisjon er å flytte makt og myndighet tilbake til lokalpolitikerne slik at de kan finne de beste løsningene for sine lokalsamfunn. Slik uttaler kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner og regjeringen seg.
Hvordan forklarer fiskeriministeren, sett i lys av regjeringens overnevnte ambisjon, at arbeidsgruppens godt lokalt forankrede forslag ble oversett og forskriften blir vedtatt uten at den avtalte høringsrunden ble gjennomført?
Begrunnelse
Fiskeridirektoratet kan fastsette regionale forskrifter om hvor og når det er tillatt å høste tare i den enkelte region. Forslag til forskrift skal utarbeides av fylkesvise arbeidsgrupper som ledes av fylkeskommunen. Arbeidsgruppen skal videre vurdere i hvilken utstrekning høsting av tare skal skje i ulike steder i fylket. Det skal gjennomføres en konkret vurdering av hvilke områder som bør være åpne for tarehøsting og hvilke områder som bør være stengt. Arbeidsgruppen skal i dette arbeidet ta hensyn til ulike interessekonflikter mellom taretråling og potensielle natur- og næringsinteresser i fylket. Den 13.mai oversendte Nord-Trøndelag fylkeskommune arbeidsgruppas sluttrapport til forslag om forskrift om høsting av tare i Nord-Trøndelag til Fiskeridirektøren. Rapporten var et resultat av en bred prosess som sikret lokal forankring og ivaretok hensynet til de ulike næringsinteressene på en balansert måte. Rapporten ble levert før tiden, og det var avtalt at Fiskeridirektoratets forskrift skulle sendes på høring til berørte parter før den ble vedtatt med virkning fra 1.10.2015.
Forskriften ble vedtatt 5.6.2015, uten at den hadde vært på høring, og uten at vesentlige deler av rapporten var hensyntatt. Det ble ikke gitt forvarsel til arbeidsgruppen eller andre lokale interesser, om at det ble åpnet for tarehøsting i Nord-Trøndelag med umiddelbar virkning den 5.6.2015.