Heidi Greni (Sp): Statsråden sier til Klassekampen at Stortingets merknader og vedtak til kommunereformen tydeliggjør den kommunale utredningsplikten og Fylkesmannens ansvar for å komme med en tilråding hvor kommunenes vedtak om kommunestruktur kan overprøves.
Kan jeg be statsråden redegjøre for de formelle hjemlene staten har til å instruere kommunene om sin gjennomføring av arbeidet med vurdering av kommunestruktur, og for instruksen til fylkesmannen om å kunne gi tilrådning på tvers av kommunestyrenes vedtak?
Begrunnelse
Stortinget vedtok i sin behandling av Kommuneproposisjonen 2016 et forslag framsatt av Høyre, FrP, KrF og Venstre hvor det heter:
"Stortinget ber regjeringen sørge for at fylkesmennene kommer med sin tilråding om kommunestruktur i fylket etter at kommunene har gjort sine vedtak senest 1. juli".
I Klassekampen 18. juni kommenterer statsråden dette vedtaket sammen med en merknad fra de samme partiene ved behandlingen av Kommuneproposisjonen for 2015, hvor det heter
"Fleirtalet vil understreke at det er eit utredningsansvar for alle kommunar."
Statsråden er i Klassekampen sitert på følgende uttalelser:
"Desse merknadane tydeleggjer den kommunale utredningsplikta. Alle kommunar skal ta aktivt del i reformarbeidet."
På spørsmål om det vil si at de ikke kan vurdere bare null-alternativet, alstå stå alene, sier statsråden:
"Nei, det er heilt openbart i merknaden frå fleirtalet. Stortinget føreset at ein vurderer andre alternativ."
Statsråden siteres på følgende om fylkesmennenes rolle:
"Dette er ei tydeleggjering av det som låg frå i fjor. Etter at kommunane gjer sine vedtak, skal det kome ei tilråding fra Fylkesmannen."
Undertegnede stilte i februar i år et skriftlig spørsmål til kommunal- og moderniseringsministeren om hvilken juridisk hjemmel fylkesmannen er gitt for å underkjenne hvilke utredningsalternativ som er gjennomført i en kommune. Grunnlaget for spørsmål var at Fylkesmannen i Troms forutsatte ny kommunal behandling av kommunereformen i Gratangen kommune fordi vedtaket ikke klargjorde hvilke samarbeidsalternativer som var aktuelle for kommunen.
I svar til meg av 18.2.2015, sier statsråden:
"Jeg mener likevel fylkesmannen burde brukt en annen formulering enn; "forutsetter at kommunestyret vedtar", da dette isolert sett kan tolkes som at fylkesmannen gir kommunen et pålegg.
Jeg mener statsrådens svar på Klassekampens spørsmål i dag sår ny tvil om hvilke forpliktelser han mener merknader fra Stortinget har for kommunal saksbehandling. Statsråden omtaler flertallsmerknaden fra Stortinget om kommunalt utredningsansvar som en forpliktelse kommunene er gitt. Statråden sier nå til Klassekampen at fylkesmannen har et tilrådingsansvar, og altså ikke bare skal oppsummere prosessen i kommunene.
Det er klart at kommunene kan gis statlige pålegg og at fylkesmennene kan gis ansvar for å følge opp at disse gjennomføres. Det juridiske grunnlaget for slike pålegg gis av Stortinget og regjeringen gjennom lover og forskrifter. I kommunereformen er det gitt en rekke politiske føringer for hvordan regjeringen og stortingsflertallet ønsker at reformen skal gjennomføres, men disse er ikke fulgt opp gjennom formelle pålegg. Jeg forstår statsrådens svar på mitt spørsmål tidligere i år som en bekreftelse på at kommunene ikke er pålagt statlige krav til gjennomføring av prosessen med utredning av kommunesammenslåing. Statsrådens uttalelser til Klassekampen i dag gir imidlertid et annet inntrykk som det er behov for å rydde opp i.