Lise Christoffersen (A): 8. mai 2015 satte regjeringen strek over det regionale areal- og transportsamarbeidet i Buskerudbyen og kastet Kongsberg ut av det statsråd Solvik-Olsen nå betegner som en "eventuell" bypakke for Buskerud. Samtidig sier statsråden at lokale myndigheter står fritt til å ta initiativ til bypakker.
Hvordan vil statsråden stille seg til et initiativ til en egen Bypakke Kongsberg - kan kommunen regne med statlige bidrag, og eventuelt i hvilken størrelsesorden?
Begrunnelse
Regjeringen har, på tvers av lokale og regionale vurderinger om det motsatte, bestemt at Kongsberg ikke er en naturlig del av bybåndet i nedre Buskerud. Det betyr at viktige prosjekter for realisering av Kongsbergregionens optimisme og vekstkraft, står uten finansiering, dersom det ikke vedtas en kompensasjon for dette i form av en ny Bypakke Kongsberg. Det er avgjørende å få på plass ny bru over Numedalslågen. Viktige prosjekter i Kongsberg sentrum må realiseres for å sikre en miljøvennlig byutvikling, i form av økt tilgjengelighet, utbygging av gang- og sykkelveier, bedre kollektivtilbud, herunder dobbeltspor på jernbanen. Kongsberg kommune og Buskerud fylkeskommune har ikke økonomi til slike prosjekter uten statlig medvirkning. Kongsbergregionen, med sitt framtidsrettede og vekstkraftige næringsliv, er en viktig region, også i nasjonal sammenheng. Mulighetene for å hente ut dette potensialet svekkes, dersom dagens transportutfordringer ikke løses. Det er derfor viktig at Kongsbergregionen allerede nå får positive signaler fra regjeringen, i form av uttrykt vilje til å bidra med statlig finansiering til en helhetlig og miljøvennlig Bypakke Kongsberg.