Kari Henriksen (A): I omleggingen av polititjenesten på Agder, er oppgaven med å behandle søknader om oppholdstillatelse, pass o.l. sentralisert til Kristiansand. For utenlandske arbeidstakere som ikke bor i nærheten av politistasjonen, har det betydd ekstra kostnader, arbeidstid og penger. Flere har måttet returnere med uforretta sak, da det var mangler knyttet til søknaden.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at søkere som ikke bor nært politistasjonen, får behandlet sine søknader på en mer effektiv måte?
Begrunnelse
I politireformen er det enighet om at man skal effektivisere tjenesten og gi folk bedre service der de bor. Det er derfor viktig å bruke de tilbakemeldingene en får til å gjøre tjenesten bedre.
I dag er det for eksempel muligheter til å ha sikker kommunikasjon på nett. Arbeidsgivere må sende inn rapporter månedlig om utenlandske ansatte med mange av de samme opplysningene som kreves for å behandle arbeids- og oppholdstillatelser. Dersom det er rent formelle mangler i opplysningene fra arbeidsgiver, bør det kunne være mulig at disse ettersendes med rettelser og bekreftes via mail, telefon, skype el.l uten personlig fremmøte av søker, for hver mangel, endring eller tillegg, når arbeidssøker og arbeidsgiver er identifisert og kjent for Nav og politiet.
Baker Reppen i Farsund har tatt opp dette, og pekt på uheldige eksempler på slik unødvendig tidsbruk, da en søker måtte returnere blant annet fordi det manglet et stempel, noe bedriften egentlig var slutta med. Den ansatte måtte da reise en ekstra gang mellom Kristiansand og Farsund, noe som altså koster både tid og penger.
Dette har vært tatt opp tidligere, av forskjellige arbeidsgivere, og i en periode ble det opprettet et kontor som tok disse sakene i Lyngdal. Det er nå lagt ned.
Og Baker Reppens eksempel skal ikke være det eneste eksempelet på slik ineffektiv behandling.
Det er bevilget midler til bedre samarbeid mellom de forskjellige etatene, skatt, nav, toll og politi. jeg regner med at et slikt samarbeid også handler om å yte bedre service og få til en effektiv behandling av søknader, ikke bare et samarbeid som handler om å avsløre svart arbeid.