Iselin Nybø (V): Hvordan vil statsråden sørge for at innholdet i det nye medie- og kommunikasjonsfaget gir elevene et godt grunnlag for en mer arbeidsrelevant utdanning?
Begrunnelse
Medier- og kommunikasjonsfaget legges nå om fra å være et yrkesfag, der de aller fleste tar påbygning, til å bli et studieforberedende program i videregående opplæring. Elevene skal med dette få et bedre grunnlag for videre studier.
Utfordringer i arbeidsmarkedet og stigende ungdomsledighet understreker behovet for at undervisningen i fag som medie- og kommunikasjonsfaget er relevant for arbeidsmarkedet elevene møter ved avsluttet utdanning. Det gjelder både elever som trenger et godt grunnlag for videre studier, og elever som ønsker å gå ut i jobb etter avsluttet videregående opplæring.
I forbindelse med omleggingen av faget er det satt ned et fagplanutvalg som har som oppgave å definere det nye innholdet i faget. Verken utdanningsinstitusjonene eller bransjen er etter det undertegnede er gjort kjent med, representert i utvalget. Begge parter har imidlertid gitt innspill i høringsrunden.
Innspill fra utdanningsinstitusjonene og bransjen er viktige for å sikre at faget blir både studierelevant og arbeidsrelevant og spørsmålsstiller håper derfor at disse sentrale aktørene inkluderes i arbeidet med å definere innholdet i det nye faget.