Kjersti Toppe (Sp): Statsråden har i likhet med undertegnede vært opptatt av at konkurransen i laboratorier- og radiologimarked må innrettes slik at vi har et velfungerende marked med flere leverandører, både av hensyn til pris men også av hensyn til brukerne.
Når flere helseforetak nå planlegger store konkurranser, vil statsråden sørge for at helseforetakene følger opp vårt felles ønske om delte anbud og forutsigbare og lengre kontraktsperioder?
Begrunnelse
Private leverandører står for ca. 30 % av utførte polikliniske radiologiundersøkelser i Norge. Undersøkelsene utføres på grunnlag av rammeavtaler med de regionale helseforetakene, som inngås etter anbudskonkurranser. For å kunne levere tjenestene kreves det at leverandørene investerer i et radiologisk institutt innen det geografiske området som RHF-ene definerer. Det innebærer investeringer i størrelsesordenen 30 – 50 mill. kroner. RHF-ene bestemmer avtalenes lengde og mens den økonomiske levetiden på utstyret er 10-15 år, så opererer RHF-ene med avtaleperioder fra 2 til 6 år (hhv 2+1+1 år og 4+1+1 år). Normal løpetid for avtalene har vært 4 år. Siden RHF-et i prinsippet er eneste kjøper av polikliniske radiologiske tjenester innen et geografisk område, løper leverandørene en risiko for ikke å få tilbakebetalt investert beløp.
Etter at Helse Sør-Øst i 2010 tildelte radiologiavtaler på en slik måte at én dominerende aktør fikk størstedelen av volumet, og en annen stor aktør med mange institutter ikke fikk noe, endret Helse Sør-Øst sin praksis slik at det normalt ble minst to leverandører innen hvert sykehusområde. Endringen i HSØ sin praksis ble gjennomført etter en interpellasjon fra daværende representant Bent Høie (Sak nr. 2 i Stortingets møte torsdag den 13.januar 2011). Fra interpellasjonen siteres: «Etterlevelse av anskaffelsesregelverket er viktig, men ikke en garanti i seg selv for at det sikres et velfungerende marked. Innkjøp på velferdsområdet må sikre mangfold, valgfrihet, kvalitet, nærhet til tjenestene og forutsigbarhet for samarbeidspartnerne. Det er svært uheldig hvis den langsiktige konsekvensen av et anbud er at staten bidrar til at det ved neste korsvei ikke er et eksisterende marked. Da vil en kortsiktig økonomisk gevinst ved lav pris føre til monopoldanning og høy pris.»
De øvrige RHF-ene har imidlertid ikke lagt opp til at pasientene får en valgfrihet mellom flere institutter, det vil si en konkurranse mellom uavhengige institutter i markedet mellom anbudskonkurransene, slik som HSØ har gjort. Resultatet er at det nå er én privat radiologileverandør med avtale i Helse Vest, én i Helse Nord og én helt dominerende aktør i Trøndelagsfylkene (Helse Midt). Det er ventet konkurranse om nye avtaler i Helse Vest og i Helse Nord om kort tid. Det er imidlertid ikke gitt signaler om at disse konkurransene vil bli anlagt slik at det blir mulig å få flere private leverandører i for eksempel store befolkningssentra som Bergens-regionen og Stavanger-regionen.
En annen måte de regionale helseforetakene påfører radiologileverandørene unødvendig risiko på og dermed hindrer konkurranse, er å utlyse anbud så sent før nye kontrakter må inngås, at leverandørene ikke rekker å planlegge for nye institutter eller utstyr som konkurransen krever. HSØ har nå varslet at de vil kunngjøre en helt ny konkurranse bare om lag 6 måneder før leveranse skal starte. Det tar minimum 6 måneder å etablere et radiologisk institutt på en forsvarlig måte. Helse Vest varslet at de over sommeren vil utlyse en konkurranse mer enn 12 måneder før ny leveranse starter.
For å sikre et velfungerende marked innen radiologiske tjenester i Norge med akseptabel risiko for leverandørene kontraktsperiodene være på 6 år, og at leverandørene blir kjent med avtaleutløp minimum 12 måneder før, samt at det legges opp til at flere leverandører kan bli tildelt kontrakt innen større geografiske områder, og at det går minimum 12 måneder fra anbudsutlysning til oppstart av leveranse.