Heidi Greni (Sp): Røros Lufthavn holdes stengt mellom kl. 14.40 og 19.30 for at Avinor skal spare kostnader. Avinor sitt samfunnsoppdrag er å eie, drive og utvikle lufthavner for sivil sektor og en samlet flysikringstjeneste for sivil og militær sektor. I tillegg er Avinor pålagt å utføre samfunnspålagte oppgaver knyttet til ambulanseberedskap, redningstjeneste og beredskap heter det i eierskapsmeldingen for Avinor.
Vil statsråden bidra til at Røros Lufthavn oppfyller dette samfunnsoppdraget gjennom ny vurdering av dagstengt flyplass?
Begrunnelse
På tross av en sterk økning i passasjergrunnlaget fra Røros Lufthavn, har Avinor besluttet å stenge flyplassen mellom kl. 14.40 og 19.30 til tross for sterke advarsler fra lokalt hold. Avinor sitt samfunnsoppdrag omfatter i tillegg til å utvikle og drifte et landsomfattende nett av lufthavner, også å utføre samfunnspålagte oppgaver knyttet til ambulanseberedskap, redningstjeneste, samfunnstrygghet og beredskap. Etterlevelse av denne beredskapen er nå avhengig av tilkalling av lufthavnens personale på frivillig grunnlag. Det er store avstander i Fjellregionen som Røros Lufthavn dekker, og nærmeste fyllestasjon med beredskap er nå på Værnes Lufthavn.
Gjennom melding til Stortinget, Meld. St. 38 (2012-2013 om Verksemda til Avinor AS, har Stortinget drøftet Avinor sitt samfunnsoppdrag. I meldinga heter det at Avinor har et ansvar for å holde lufthavnene oppe for ambulansefly og -helikopter. I en komitemerknad heter det:
"Komiteen vil understreka at selskapet også har andre og meir spesifikt definerte og viktige samfunnsoppgåver som eigaren har fastsett: planlegging og utgreiing, forskning og utvikling, statistikk, ambulanseberedskap, tilkomst, transport til og frå lufthamnene, samfunnstryggleik og beredskap, redningstenesta og kunngjeringstenesta."
Flertallet i komiteen sier videre:
"Likeeins må dei mindre lufthamnene sikrast ein operativ standard som inneber at den viktige rolla dei har i det samla lufhamnnettet ikkje blir svekka. Mange stader i landet er også lufthamnene og rutenettet avgjerandre for busetjing og næringsliv."
Jeg mener stengingen av Røros Lufthavn på dagtid kommer i konflikt med de samfunnspålagte oppgavene Avinor er gitt og de føringer som er gitt fra Stortinget gjennom behandlingen av Meld.St. 38 (2012-2013). Det er på dette grunnlag jeg mener statsråden må gå inn i saken siden det er vanskelig å se at Avinor oppfyller sitt samfunnsoppdrag slik det er nedfelt i eierskapsmeldingen gjennom vedtaket om å stenge Røros Lufthavn store deler av dagen.