Anne Tingelstad Wøien (Sp): Hva vil statsråden gjøre for å unngå politisk styrt standardisert undervisning og bidra til å understreke at det er skolene selv som skal velge innhold i opplæringen (lærestoff, aktiviteter og arbeidsmåter) for å oppfylle de nasjonale kompetansemålene i Kunnskapsløftet?
Begrunnelse
I Klassekampen torsdag 13.8.2015 kan vi lese om det standardiserte læringsprogrammet TIEY (tidlig læring/early years) I artikkelen kommer det fram at rektor opplevde at politikerne i Oslo påla han å innføre programmet ved sin skole. Byrådssekretær Nygård Bakke avviser ikke pålegg fra politikere i artikkelen, men sier at det er opp til den enkelte skole å «vurdere elevenes behov og tilpasse best mulig etter dette».
Forsker Mari Lunde fra Høgskolen i Oslo og Akershus har ikke funnet dekning for at dette programmet fungerer for de som trenger ekstra språkopplæring selv om det er solgt inn som om det har en slik funksjon. Australia, som hadde et lignende program, har etter 10 år gått vekk fra metoden ettersom det ikke løftet svakeste elevene.
På NRK Debatten i mars i år tok professor Thomas Nordahl til orde for å fjerne lærernes frihet til å velge undervisningsmetoder. Han sa at lærerne måtte bruke ”det som virker”. Selv har Nordahl utviklet LP-modellen (Læringsmiljø og pedagogisk analyse) som selges til skoleeiere, altså kommunene. Andre slike pedagogiske standardpakker er PALS, Connect, TIEY osv.
I Oslo har byrådet sagt at de vil «Igangsette et forskningsbasert forsøk med en standardisert organisering av skolehverdagen hvor det legges stor vekt på arbeid med grunnleggende ferdigheter i basisfagene.» Målene for utdanningssektoren skal nås gjennom «Bruk av standardisert materiell og verktøy på alle kjerneområder.»
I «Veiledning til arbeid med lokale læreplaner» fra Utdanningsdirektoratet er teksten nylig oppdatert og det står at: «I det lokale arbeidet med læreplaner for fag må skolen planlegge en progresjon for opplæringen slik at alle kompetansemålene er dekket i løpet av en periode, enten på tvers av trinn eller innenfor et år. Noen kompetansemål forutsetter at kompetansen opparbeides gradvis og det er derfor nødvendig å jobbe med dem flere ganger. Å reflektere rundt når det er hensiktsmessig å jobbe med hva er nødvendig i det lokale arbeidet med LK06.»
Videre står det under kapittelet "Valg av innhold og arbeidsmåter som er egnet til å nå kompetansemålene":
«Læreplanene for fag er utformet slik at skolen skal ha mulighet til å velge innhold i opplæringen (for eksempel lærestoff, aktiviteter og arbeidsmåter). Det lokale handlingsrommet gir skolene mulighet til å tilpasse opplæringen til sine elever og gjennom valgene bidra til økt læringsutbytte.