Geir Sigbjørn Toskedal (KrF): Ved konvertering av fritidsbolig til bolig, forekommer det at mange av kravene er unødig strenge.
Har det skjedd noen endringer i dette i forbindelse med revidering av plan- og bygningsloven, og ser statsråden behov for endringer med sikte på å ivareta balansen mellom faglig og politiske dokumenterte krav og forenkling?
Begrunnelse
Jeg har mottatt flere henvendelser og spørsmål når det gjelder forenkling av TEK 10 som omhandler konvertering fra fritidsbolig til bolig til ny TEK 15. TEK 10 gjelder primært boliger, men det oppstår flere spørsmål rundt om i kommunene når det gjelder konvertering fra hytte til bolig, noe som særlig er aktuelt i de såkalte "hyttekommunene".
Det må selvsagt være visse krav når hytter skal konverteres, men noen av kravene blir opplevd som urimelige. Det kan for eksempel være krav om skifte av vinduer og andre standarder som ellers er godkjent i andre boliger som kan være av relativt ny alder. Det kan også forekomme ulik praksis i kommunene.
Hvis hyttekonvertering skal vurderes etter TEK 10, kan det bli ganske omfattende. Det må vurderes å skille mellom hva som er vesentlig og uvesentlig. Hvis en hytte f.eks. er bygget i 2003 etter TEK 7 med godkjent vann, renseanlegg og pipe, burde det kanskje være greit. Hvis det blir for krevende, kan vi risikere at færre søker om omregulering fra hytte til helårshus. Det vil være i motstrid til ønske om bosetting, og vi kan risikere uryddige forhold.
KrF mener det er viktig å finne en god balanse i disse sakene. Hytter må ikke bli en lettvint snarvei til helårsbolig, men konvertering må heller ikke bli urimelig vanskelig.
Nedenfor er noen eksempler jeg har fått tilbakemelding på som har vært krevende å oppfylle:
1. Dokumentasjon på hyttas standard (tegninger osv.). Tegninger finnes kanskje ikke.
2. Kost/nytte-vurdering: Oversikt over mangler som kreves endret for å oppfylle TEK 10. Slike avvik skal kostnadsberegnes, og man må vise til "uforholdsmessige kostnader" for å få godkjent en omregulering uten å måtte bygge om hytta. Erfaringen så langt er at flere firmaer sier nei til en slik jobb, ettersom det ofte ikke medfører et konkret byggeoppdrag - men bare lages et papir som tilfredsstiller forskriftene. Jobben blir derfor fort kostbar, om man i det hele tatt får noen til å utføre den.
3. Energirapport: Endel er blitt bedt om å tilleggsdokumentere U-verdiene på alle bygningsmaterialer. Selv om en hytte er bygget i 2003, kan det koste ca. en halv million å få tilfredsstillende U-verdier i hele bygningen. Å skifte alle vinduene i samme hytte vil fort beløpe seg til rundt 100 000 kroner. Hytta kan allerede ha både varmepumpe og rentbrennende ovn, og har aldri hatt problemer med å holde varmen. Utfra et helhetsperspektiv for både miljø, energibruk, kostnad og ulempe, må samfunnet også regne inn forhold omkring bytting av ruter, destruering og gjenbruk av de gamle vinduene, frakt av materialer etc., i tillegg til kostnadene ved selve jobben.
Jeg vil sette stor pris på å få en faglig og politisk vurdering av dette saksområdet fra regjeringen.