Jørund Rytman (FrP): Hva er statsråden sin holdning til at lokale fremkommelighetstiltak for busser skaper køproblemer i større deler av Drammen by, med forplantning til blant annet E-18 og tilhørende negative konsekvenser for trafikksikkerheten, og vil statsråden sørge for at unødvendige hindringer for biltrafikk blir fjernet slik at slike negative ringvirkningene ikke oppstår?
Begrunnelse
I Drammen har et lyskryss som er etablert i regi av den såkalte Buskerudbyen skapt betydelig hodebry. Lyskrysset ble etablert mellom Telthusgata og Tordenskioldsgate for å lette fremkommeligheten for busser. Det er Statens Vegvesen som har vært ansvarlig for gjennomføringen av tiltaket. Tidligere har det blitt gjort vedtak i Buskerudby-samarbeidet hvor det heter at bussfremkommelighet skal prioriteres på bekostning av bilens fremkommelighet.
Lyskrysset har etter etableringen skapt betydelig debatt og trafikkproblemer i Drammen sentrum. Problemet ble så stort at rett etter at lyskrysset ble satt i drift av Statens Vegvesen måtte lyskrysset settes i "gul-blink" for å finne frem til forbedringer i trafikkavviklingen. Straks krysset var i "gul-blink" fløt trafikken igjen. Etter kort tid ble lyskrysset igjen skrudd på og resultatet ble umiddelbart kø, kork og kaos. Drammen FrP har jobbet intenst for å få lyskrysset fjernet, og i oktober 2014 fikk FrP i bystyret med på at lyskrysset skulle evalueres av Statens Vegvesen. Det har nå kommet en rapport utarbeidet av Sweco på oppdrag av Statens Vegvesen. Rapporten konkluderte blant annet med følgende konsekvenser for trafikkavviklingen:
- Redusert kapasitet i Telthusgata med tilhørende avvisning av trafikk.
- Overføring av noe biltrafikk til alternative kjøreruter som har fått dårligere avviklingsforhold.
- Perioder med kø på E18 blant annet i forbindelse med avkjøringsrampen til Bangeløkka og det er negativt for trafikksikkerheten
For byens innbyggere og lokale FrP-politikere er det uforståelig at fremkommeligheten for en bussrute skal lamme det øvrige trafikknettet som i det gjør i dette tilfellet.