Ola Elvestuen (V): Hvordan og hvor raskt vil statsråden sikre at bilavgiftene baseres på reelle utslipp i lys av den siste tids avsløringer?
Begrunnelse
Venstre og KrF er enige med Høyre og Frp om fremtiden for norske bilavgifter. Motoreffekt skal etter hvert ut av avgiftsberegningen, og bilens vekt skal telle mindre. I stedet skal biler med lave utslipp av klimagassen CO2 og utslipp av NOX som skader nærmiljøet, premieres når staten tar inn engangsavgiftene.
Volkswagen har manipulert data i dieselbiler for å fremstå med lavere utslipp enn de reelle, men også andre rapporter viser stor avstand mellom utslippene på papiret, og hva bilene i virkeligheten slipper ut.
Erfaring har vist at under virkelige forhold, da særlig by- og køkjøring og lave temperaturer, kan forbruk og utslipp være vesentlig høyere enn det som fremkommer av dagens test. Det er derfor utarbeidet en ny, endret kjøresyklus innen EU, og denne er planlagt implementert og tatt i bruk fra 2017.