Svein Roald Hansen (A): På hvilke måter vil Forsvarsdepartementet bidra til at AIM Norway kan gjennomføre de investeringer som er nødvendig for å nå sine ambisjoner om å etablere sitt motordepot for vedlikehold av F35 så tidlig som mulig for å posisjonere bedriften for vedlikeholdsoppdraget?
Begrunnelse
Jeg viser til Prop. 1 S, om industrisamarbeidet i kampflyprogrammet, hvor det bl.a. heter at når det gjelder understøttelse av F-35, foreligger betydelige industrielle muligheter, og at Forsvarsdepartementet arbeider med de europeiske partnerne for å få på plass samarbeidsløsninger for understøttelse av flyene i Europa.
I desember 2014 vant AIM Norway SF fram som en av tre bedrifter i Europa som vil kunne utføre vedlikehold på F25-motoren for flere hundre av motorene for de nye flyene som vil være i drift til langt etter 2050.
I styremøte 21. oktober i år, vedtok bedriften å flytte virksomheten til Rygge Flystasjon. Det vil imidlertid være behov for betydelige investeringer for å være posisjonert for oppdraget. Det er i følge proposisjonen, forventet at Tyrkia vil etablere Europas første motordepot med en initiell kapasitet i 2018.