Abid Raja (V): Hvordan vil statsråden sikre at samarbeidet mellom Ruter og NSB kan fortsette på en måte som er økonomisk gunstig for begge parter, og dermed gir et best mulig tilbud til passasjerene?
Begrunnelse
NRK Østlandssendingen melder 6. november at det har oppstått en konflikt mellom Ruter og NSB om samarbeidsavtalen mellom de to kollektivoperatørene. Konflikten skyldes at Ruter hvert år overfører betydelige midler til NSB som følge av at det er et felles billettsystem for tog, buss, trikk og t-bane på østlandsområdet. Billettprisene til Ruter er i utgangspunktet lavere enn NSBs billettpriser, og prisdifferansen kompenseres med overføringer fra Ruters driftsbudsjett til NSB. Dette betyr at hver passasjer Ruter frakter til en togstasjon koster dem penger, sammenlignet med om passasjerene for eksempel tok bussen helt dit de skal.
Det er gunstig både samfunnsøkonomisk og med hensyn til trafikkavviklingen på Østlandet at toget tar en stor andel av kollektivtransporten. Toget har både større kapasitet og bedre fremkommelighet enn busser, og er for mange et mer attraktivt tilbud enn buss. Derfor er det positivt at Ruter og NSB samarbeider, slik at det for eksempel er mulig for Ruter å kjøre pendlerruter inn til togstasjonene. Dette samarbeidet må imidlertid ikke få en innretning som gjør at den ene aktøren taper penger på det.
Høyere billettpriser på toget og dårligere samordning mellom Ruter og NSB vil gjøre kollektivtilbudet mindre attraktivt, og gå på tvers av Norges og Akershus’ og Oslos klimamålsetninger.